Brev:
Forstoppelse og madplan til vegetar baby
20. september 2009
Alder:
6 mdr.
Forstoppelse og madplan til vegetar baby
Kære Helen,
Jeg fandt for nyligt din web side og har læst begejstret i flere dage nu.
Jeg bor i Tanzania med min mand og vores søn Mikkel 6½ mån. Jeg fødte i Danmark og havde en fantastisk sundhedplejerske som besøgte os flere gange, men nu hvor jeg har været i Tanzania i 3 måneder savner jeg nogle gode råd og at få bekræftet at vi er på rette spor. Har efterhånden læste 3-4 forskellige bøger om hvordan man skal håndtere spisning og soverutiner, men de siger alle sammen noget forskelligt, så forvirrende!
Til sidst er jeg endt med at strikke en rutine sammen som er en blanding af det hele, men er ikke sikker på at vi gør det rigtige.
Mikkel blev født 8 dage før termin d. 10.03.09, vejede 3350 g, 51 cm lang, han har taget fint på i vægt og vejede 9,1 kg og 70 cm da han fyldte 6 mån. Han er blevet fuldt ammet indtil han var 4 måneder, derefter skulle jeg starte arbejde igen, så vi startede så småt med mad, fortsatte amningen og udpumpning i nogle uger, men det var bare fuldstændig udmattende for mig og tit gad han ikke den mælk som jeg havde brugt 100 år på at pumpe ud!!
Så fra lige før han var 5 måneder begyndte jeg at give ham modermælkserstatning i dagtimerne og fortsatte med amning tidlig morgen og aften/nat, men han gad det ikke rigtig, så fra 5 måneder trappede jeg amning helt ud.
Vores rutine ser normalt nogenlunde sådan her ud:
0500-05.30: vågner, jeg giver ham lidt vand fra flaske og sut, og så sover han ½-1 time mere, hvis heldig vågner han slet ikke på dette tidspunkt.
0630: flaske mælk, drikker minimum 100ml men sjældent mere end det.
0800: havregrød, ca ½ dl plus 1 eller 2 svesker og papaya godt moset
0830: bad
0915: falder i søvn i bilen mens vi kører til hans farmor hvor han bliver passet i løbet af dagen. Han sover minimum 20 minutter, nogle gange sover han helt til ca 1030, nogle gange vågner han så snart vi tager ham ud af bilen.
10.30: flaske mælk, minimum 150 ml, ofte 250 ml. Leger indtil frokost. Får tilbudt vand fra flaske i løbet af formiddagen, tager ikke meget.
Ca. 12.30: frokost: 2-3 tern (isterningebakke størrelse) grød lavet på ris og en smørklat og en ske MME, blendet. 2-3 tern grøntsager: veksler mellem courgette, grønne bønner, brocoli, sød kartofel, blendet med klat smør og en ske MME. Spiser oftest det meste, levner meget lidt, men spiser ikke regelmæssigt det hele. På det sidste får han også lidt papaya i forsøg på at afhjælpe forstoppelse. Får tilbudt vand fra kop, det elsker han og tager det ivrigt men ikke sikker på hvor meget han indtager. Alt hvad vi har prøvet at give ham spiser han gladeligt, på nær banan!
Ca. 1330: middagslur indtil ca kl 1500.
1500-1530: flaske mælk ca 150-200 ml. Leger
1600: Hentet fra farmor. Tilbudt vand fra flaske, tager meget lidt. Falder i søvn i bilen. Dvs får oftest en 15-30 min lur
1730: Aftensmad: 2 tern risgrød, 2-3 tern grøntsager. Æble/sveske mos ofte med 1 tern risgrød i eller papaya mos. Vand fra kop.
1800-1830: bad
1830- 1900: senge tid, plejede at drikke 150ml-200ml, men nu gider han sjældent at tage mere end 50-100ml, og nogle gange slet ikke. Tager somregel ca 30 min til han sover.
2230-2300: flaske mælk, ca100-200ml
Nogle (få) gange sover han helt til 05.30-0600. De fleste gange vågner han enten ved 2-3 tiden eller ved 4 tiden, nogle gange er det nok at give ham lidt vand og sut, andre gange ender det med at jeg giver ham 50-100ml flaske mælk.
Rutinen fungere faktisk meget godt. Det er hårdt for mig hvis han vågner om natten, er træt af at være træt, men det er mere mit problem end Mikkel’s!
Mikkel er som regel en glad lille dreng, spiser, leger og sover. MEN vi har et stort problem med forstoppelse og jeg tror at det er derfor at han nogle gange slet ikke gider sin morgenmælk eller morgenmad, selvom han ikke har fået noget siden kl 2300.
Nogle uger efter vi startede med risgrød, fik han også hirse grød og samtidig begyndte han at få modermælkserstatning, Lactogen. Kort tid efter dette begyndte Mikkel at have problemer med forstoppelse, han græd og klynkede og vi kunne se hvor meget han pressede. Vi stoppede hirsegrød og skiftede til S-26 modermælkserstatning og begyndte at give papaya og svesker og så meget vand som muligt. Han klynker ikke så meget mere, men presser stadig meget og nægter ofte mælk og måltider.
Han har afføring ca hver anden dag og det er virkelig hårdt. Man kan ikke få laktulose her, men der kommer besøg fra Danmark næste uge og de tager noget med, men hvad kan vi gøre for at forhindre det i fremtiden. Jeg har jerndråber med fra Danmark men har ikke givet dem til ham endnu fordi bekymret for at det vil forværre forstoppelsen.
Hvor meget mælk skal Mikkel drikke nu og de næste måneder.
Hvilken modermælkserstatning er bedst: jeg kan få Lactogen (billig) eller S-26 og Nan (begge meget dyre)
Jeg er i tvivl hvilke tidspunkter det er mest hensigtmæssigt at give ham mælk og mad.
Mikkel er halv hindu, hvilket betyder at han stortset er vegetar. Hvilket ikke-kød protein er bedst at give ham, Farmor laver hver dag enten bønner eller linser, er det ok?
På forhånd tak og glæder mig til dit svar
Med venlig hilsen
Mamamikkeli