Svar: Forstoppelse og madplan til vegetar baby
20. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mamamikkeli
Tak for dit brev og velkommen til :)
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud. De fleste børn på Mikkels alder vil begynde at kunne nøjes med en lur dagligt og powernappen om eftermiddagen springes således over. Men da I har en køretur om eftermiddagen er det således naturligt at han sover der og det er helt okay. Tilgengæld skal du så nok prøve at putte ham en lille smule senere, så han ikke bruger ½ time på at falde i søvn, men måske kunne sove i løbet af 10-15 minutter i stedet ... :)
Nu hvor han er 6½ måned gammel, så må han også få mange flere typer grød og grøntsagsmos og det er netop vigtigt med grøntsagerne for også at holde maven godt igang. Udgangspunktet bør faktisk blive mere og mere den mad I andre spiser og han må gerne få lidt sovs osv. på sin grøntsagsmos, både for at give smag, men også som 'smørelse' til maven.
Det anbefales at grød max udgør 2 af dagens måltider og resten er grøntsagsmos ... Derudover gives frugt som mellemmåltid og som stykker han kan sidde med i hånden. Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det handler et eller andet sted om at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt...
Derudover anbefales det at man begynder med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen, når barnet er 6 måneder gammel og det er helt okay, at I ikke spiser kød - men hvad med fisk? Der er rigtig vigtige fedtstoffer i fisk, - Omega 3, som blandt andet har betydning for barnets syns og den neurologiske udvikling og det ville være rigtig godt, hvis I kunne give ham fisk.
Med hensyn til jern, så behøver han ikke dette, hvis han får jernberiget modermælkserstatning og min 400ml dagligt. Han kan dog godt have behov for det fra 1 års alderen, både hvis han er mørk i huden og hvis han som udgangspunkt går tildækket for solen ... men det er en anden snak.
Jeg sender dig her en plan for dagen, som jeg anbefaler at den ser ud - udgangspunktet er dine angivne tider:
Tidlig morgen 06: Flaske ca 100ml mme
Morgen 7.30-8: Havregrød som nu, vand af kop.
Formiddagslur - hjemme, når I er der, på vej til farmor, når det er hverdag.
Formiddag 10-10.30: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, f.eks. appelsinbåde. Vand af kop.
Frokost 12: Grøntsagsmos (gerne med fisk), suppleres med agurk, ristede brødstænger eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 15.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, som om formiddagen, vand af kop og kan også tilbydes lidt flaske her efter behov.
Powernapper i bilen
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos (gerne med fisk), suppleres med brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Som du kan se af denne plan, så er det vigtigt at der gives skemad før det gives flaske. Derfor er formiddagsflasken erstattet med et mellemmåltid og vand af kop - det levner plads til mere frokost og flasken gives først inden middagsluren.
Du kan lave mos af gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Med hensyn til at være vegetar, så kan de fleste børn få kost, der svarer til den kost I spiser. I skal dog være meget opmærksomme på, at han kan have behov for ekstra energi eller helt specifikke næringsstoffer og det anbefales at børn af vegetarer tilbydes en multivitamintablet dagligt fra de er 2 år gamle.
Hvis der i jeres kost indgår korn og kornprodukter, bælgfrugter, grøntsager, nødder, frugt, ost, mælk, mælkeprodukter og æg - og så også meget gerne fisk - så burde din dreng være dækket rigtig fint ind, det kan sagtens lade sig gøre at sammensætte en lødig vegetarkost - hvis der er nogen af de ting jeg nævner her, som I ikke spiser, så er det, at han kan komme til at mangle visse næringsstoffer og du skal være særligt opmærksom på hans indtag. Jo flere fødevarer, der udelukkedes, jo større risiko for fejlernæring.
Det skal her også nævnes at det ikke anbefales at give små børn sojadrikke, risdrik, havredrik og lignende ...
Det lyder meget passende med 5-6 flasker mme i døgnet, med den alder Mikkel har nu - i 7 måneders alderen vil du måske kunne trappe ned til 4 flasker i døgnet. Mellem 8-9 måneder vil man ofte kunne nøjes med 3 flasker - det afhænger lidt af hvor meget barnet indtager i hver flaske - mælkebehovet i denne alder er på ca 600ml og omkring 10 måneder kan man skrue yderligere ned til 2 flasker svarende til 400ml dagligt. Den mængde der er nødvendig for at sikre ham jern nok indtil 12 måneders alderen.
Vegetarer har ofte højere indtagelse af jern end ikke-vegetarer, men da det primært er non-hæm-jern, som optages dårligere end hæm-jern, så kan det være svært at dække barnets jernbehov gennem en vegetarkost. Af denne grund kan det være nødvendigt at tilbyde Mikkel jern når han stopper med indtag af mme.
Med hensyn til valg af mme, så kender jeg desværre ikke Lactogen og S-26 - det er ikke erstatninger man kan købe i DK. Du bliver derfor nødt til at se på indholdsdeklarationerne og se, hvorvidt produkterne ligner hinanden og svarer til det din dreng har brug for - de skal passe til hans alder, skal indeholde jern osv.
Det billige produkt behøver ikke være dårligere end det dyre, men som sagt kender jeg det ikke. Nestle producerer en erstatning der hedder NAN HA, det er en hypoallergen erstatning, hvor komælksproteinerne er delvist spaltet. Det forebygger allergi, men har også effekt på forstoppelse. Børn med tendens til træge maver, kan derfor have effekt af at få denne type mælk.
Det handler derudover om at variere din drengs kost og give ham mere grøntsagsmos og mindre grød, tilbyde frugtmos og frisk frugt som mellemmåltider og sikre ham væske nok. Det er også vigtigt at I hjælper ham med at bruge sig selv motorisk, jo mere fysisk aktiv han er, jo bedre fungerer maven også :)
Derudover er laktulose en rigtig god idé til at holde din drengs mave igang.
Med hensyn til protein indtag, så sikrer du ham dette bedst, ved at give ham æg, mælk, bønner/linser, sojaprodukter, nødder, frø og kornprodukter (f.eks. ris, rug, hvede, havre). Mange grøntsager indeholder også protein. Det er vigtigt at hans indtag varierer i løbet af en dag - ikke nødvendigvis ved samme måltid, men dagen igennem.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske