Svar: Hun er så utryg
20. september 2009
Alder:
13 mdr.
Kære bekymrede mor
Når børn klynger sig til deres forældre for at kunne falde i søvn, er de inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Når jeres datter rejser sig i sengen, rækker armene op, tydeligt signalerer "tag mig op", "gå ikke fra mig" så er det rigtig vigtigt at lytte til dette og bestemt ikke rigtigt bare at lade hende ligge og gå fra hende - ja det virker, det gør det bestemt - barnet skal nok holde op med at græde efter noget tid. MEN, barnet holder jo ikke op fordi det føle sig tryg og rolig, barnet holder op fordi det ikke bliver lyttet til, fordi der ikke bliver reageret på dets signaler og det er en måde at passe på sig selv.
Man kan sammenligne det med dyreunger. Når mor forlader reden så piver dyreunger, men ikke ret længe efter hun er gået, så bliver de stille. Det gør de ikke fordi de ved at hun kommer igen lige om lidt - de tier stille fordi de ellers tiltrækker rovdyrene - det er en måde de passer på sig selv ...
Da jeres datter tilsyneladende har brug for rigtig meget fysisk kontakt for at kunne sove, så synes jeg det er vigtigt at give hende dette. Alternativet til at være i jeres seng - det forstår jeg godt at far ikke ønsker - kunne være en madras på gulvet i børneværelset.
Hun er for lille til at få en åben seng, hun risikerer at falde ud, men triller hun ud over en madras, så sker der hende ikke noget. Ved at have en madras på gulvet, så giver I hende mulighed for at få fysisk kontakt og nærhed, og stadig lære at sove på eget værelse. Du eller far kan sidde ved siden af hende, læse en godnathistorie osv. og stille og roligt få hende gjort tryg ved at sove i rummet og når hun er tryg ved det og ved det nye putteritual, så kan hun begynde at sove i sin seng igen ...
Så, jeg håber I kan bruge dette lidt videre begge to (alle 3) og jeg håber ikke at jeg med mit svar idag har skabt splid mellem jer forældre. Det er bestemt ikke min mening, at stille mig imellem ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske