Svar: Vågner tidligt men er stadig træt
20. september 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Mette
Det lyder ganske rigtigt som om at jeres datter er sulten, når hun vågner tidligt morgen og at en banan ikke er tilstrækkeligt og bliver afvist, tyder på at hun vitterlig har behov for en portion morgengrød ...
Men det er naturligvis uhensigtsmæssigt at vende sig til at skulle spise meget tidligt og derefter sove videre, så mit forslag går på, at I søger for at fylde hende ekstra op dagen igennem og især om aftenen, inden hun skal sove.
Det vil være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød som en del af putteritualet, det kunne meget vel være en havregrød, fordi det giver lang mæthedsfølelse og det kunne måske gøre at hun kunne sove bare en time mere inden hun står op.
Jeg sender derfor en plan for dagen, som den kan se ud til jeres datter:
Morgen: Havregrød, mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt marmelade, banan eller anden frugt, vand af kop.
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, både kød og fisk, suppleret med rester fra aftensmaden, det kan være frikadelle, pasta, kogte og friske grøntsager osv. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, müsli eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med forskellige grøntsager, - rød peber, agurk, tomat, avokado, majs og lignende, vand af kop.
Aften: Den samme mad som I andre spiser, kød, fisk, grøntsager, sovs, ris, pasta osv. Almindelig børnevenlig mad, mælk eller vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet (altså adskilt fra aftensmaden) og en kop mælk samme med.
Puttes og kan tilbydes vand, hvis hun vågner om natten og er tørstig ...
Jeg håber at ovenstående giver jer lidt idé om, hvor I måske kan fylde lidt mere mæthed på hende i løbet af dagen.
Rigtig meget held og lykke med en time mere om morgenen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske