Svar: Nattesøvn og sult?
26. maj 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Tea
Jeg synes umiddelbart at det lyder som om det er lang tid at sove fra kl ca. 19.30 til 5 næste morgen, uden at få noget at spise eller drikke. Han kan jo godt vågne fordi han er tørstig.
Samtidig skriver du at han i øjeblikket får tre måltider skemad. I en alder af 7 mdr. må du gerne øge ham til 4 måltider, og du må godt begynde at gøre f.eks. grøntsagsmosen lidt grovere (moset med en gaffel) for at vænne ham til lidt mere fast føde, som han jo skal lære at tygge, når han bliver omkring 8 mdr.
Jeg synes det er uhenstigtmæssigt at give ham en flaske vælling midt om natten. Måske kan I være heldige at give ham den om aften ved 22 tiden, altså når I selv går i seng og han kan spise i søvne. Men det kunne også være en idé at øge ham lidt i kostindtag i løbet af dagen og så kun tilbyde vand, når han vågner om natten. Vand af en kop vil også være nemmere at vænne ham fra, på et senere tidspunkt.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske