Svar: Løs mave!
20. september 2009
Alder:
14 mdr.
Kære Lone
Det man altid skal overveje omkring kost og tendens til løs afføring eller diarré er især barnets:
- Indtagelse af for store mængder fibre fra f.eks. frugt og grønsager samt groft brød.
- Indtagelse af juice eller store mængder frugt og bær
- Indtagelse af søde ting som slik
- Indtagelse af fedtfattig kost
- Problemer med at tygge maden tilstrækkeligt
Jeg kan ikke helt ud af din plan se om det brød, kiks osv. du giver din dreng er meget sødt eller meget groft. Det kunne måske være en idé at du valgte et fiberholdigt brød uden hele kerner og brød af en type, som ikke er kiks og lignende ...
Jeg vil anbefale dig at du prøver at bage nogle havregrynsboller, som du kan give din dreng som mellemmåltider i stedet for.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Du kan også prøve at give ham revne æbler eller banan på yoghurten, for at se om hans mave så reagerer mere positivt på dette og så generelt måske forsøge at skrue lidt ned for frugten, så han kun får frugt to gange dagligt. Som det er nu, så lyder det som om at han får frugt både morgen, frokost, eftermiddag og aften - altså faktisk til alle måltider og det er nok lidt i overkanten.
Men ellers så synes jeg faktisk at dit tilbud dagen igennem lyder varieret og helt okay, der er ikke noget som præcist springer mig i øjnene, altså ikke noget hvor jeg kan sige "det er derfor!" men prøv at overveje ovenstående :)
MEd hensyn til at kunne tygge maden, så burde han kunne dette med sine 8 tænder og sine gummer. Men du har naturligvis ret i at visse fødevarer godt kan være svære at tygge sig igennem stadig væk og det er her vigtigt at du fortsat koger hans grøntsager - han kan sandsynligvis ikke gnave sig igennem en gulerod :) og at han også får kød og fisk, som er mørt og let at spise. Det lyder dog også som om at du har disse overvejelser med allerede.
Og så skal man naturligvis også sikre sig at han ikke har en maveinfektion eller reaktion på fødevarer - her vil han normalt også have andre symptomer og du beskriver umiddelbart en dreng, der trives og udvikler sig rigtig godt og i sund retning.
Så, lidt fokus på især indtaget af frugt og brød kunne være en idé - jeg håber det hjælper videre på vej!
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske