Svar: Vågner om natten og vil ikke sove videre
21. september 2009
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Der kan være flere grund til at din dreng vågner om natten.
Det kan handle om behov for lidt ekstra mælk. Som det er lige nu så ammer du ham en gang om natten (hvilket du helst vil undgå, lyder det til) og så får han en flaske inden han skal sove ... det er i underkanten. De fleste børn har behov for 3 flasker eller amninger i 8-9 måneders alderen, det svarer til mellem 500-600ml mælk i alt, det handler også om væskebehov.
Hvis du gerne vil undgå at amme midt nat, så vil mit umiddelbare råd være, at du så ammer sen aften omkring midnat eller i stedet giver en ekstra flaske her og så kan du overveje om der ikke skal lægges en tidlig morgenamning ind også - den kan være efter behov ...
Derudover kan det også handle om udvikling og at din dreng lige nu går igennem separationsfasen. Jeg kan se at han ruller rundt og også er begyndt at kravle hen over gulvet, det er altsammen helt normalt og hører alderen til. Men det at han lige nu øver sig i at bevæge sig væk fra dig, adskille sig, separere sig, betyder at han oså har ekstra meget behov for dig. Han har brug for at vide at du er der for ham, han har brug for at føle sig lidt ekstra tilknyttet for at kunne slippe dig.
Derfor søger han også ekstra fysisk kontakt og det ses især aften og nat, det hvor roen skal falde over ham. Hans uro og opvågninger kan derfor sagtens handle om den alder og udvikling han går igennem lige nu.
De er her rigtig vigtigt at du holder fast i gode putteritualer og at han skal falde i søvn, der hvor du ønsker han skal sove. Men det skal naturligvis være tilladt at tage ham over til dig, når han vågner og er ked af det - hvis det får jer alle til at sove mere roligt natten igennem. Du skal bare være opmærksom på, at han jo på et tidspunkt kan skifte og vågne op - ikke fordi han har brug for den ekstra tryghed som nu, men fordi det er blevet en vane - og her er det så vigtigt at du beroliger ham og luller ham til ro igen i sin egen seng.
Jeg håber at ovenstående giver lidt forklaring på hvad der måske sker hos jer, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske