Svar: At falde i søvn af sig selv i barnevognen
21. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Lis
Tak for dit brev, dejligt at høre at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Det vil være en rigtig god idé at du forsøger at putte din datter og ser hvad der sker. Når du putter hende, så er det vigtigt at du nu indfører et fast putteritual og hvor hun plejer at blive trillet, så skal der stille og roligt sættes noget andet i stedet.
Et fast putteritual er de ting du naturligt gør - skifter hende, giver hende mad, putter hende i voksiposen, med dynen eller hvad I nu bruger og tilbyder hende en sut og/eller en sutteklud og indføre bestemte kærtegn, beroligende ord "sshh" eller lignende. Det faste ritual er genkendeligt og det man kender er trygt og giver ro - det forebereder hende på sigt stille og roligt til hvad der skal ske.
Så prøv i første omgang at putte hende og se hvad der sker. Hold dig i nærheden, hvis hun klynker, så triller du barnevognen lidt, holder vognen stille, når hun tier stille og protesterer hun så triller du lidt igen. Hele tiden trille, holde pause, afvente, se hvordan hun reagerer - hvis hun ikke siger noget så skal du ikke trille hende, modsat hvis hun har brug for at blive vugget lidt (fordi det er det hun plejer) så triller du lidt, holder pause osv. Så hun stille og roligt lærer at falde i søvn ude at du behøver køre hende.
Og så skal hun jo så på sigt falde til ro med sin sut og sin klud ved ansigtet og ved selve ritualet som det nu er :)
Og hvis det så går helt i hårdknude, at hun bare er super ked af det osv. så skal du naturligvis tage hende op og trøste hende. Måske har hun så brug for at få lidt bryst igen, falder til ro og puttes så atter ned i vognen med sin klud, kærtegn, beroligende ord osv.
Vågner hun op efter kort tid - hun skifter måske søvnfase efter 30-40 minutter, så gentager du, vugger vognen lidt, pause, vugger lidt, pause, sikrer dig at kluden er ved hendes ansigt, siger "sshhh" osv. så ritualet er det samme, som når du altid putter hende.
For nogle børn kan det være en rigtig god idé at afskærme barnevognen yderligere med en stofble eller et specielt klæde man kan købe til formålet. For nogle børn hjælper det, for andre er det dybt frustrerende og de føler sig langt mere trygge ved at kunne ligge og se at mor er der ... nogle vælger at bruge myggenettet fordi det skærmer og samtidig er lidt gennemsigtigt / permeabelt. Du er nødt til at forsøge dig frem.
Generelt gælder dog at det ofte er en dårlig idé at skærme barnevognskabinen af. Det er vigtigt at der kommer lys og luft ned til barnet og små børn sover normalt meget bedre og længere, hvis der er lidt køligt end hvis det er meget varmt.
Nogle forældre bruger klæde på barnevognen fordi de mener at det skærmer mod forurening ... en stofbles virkning på dette er dog nok tvivlsom ...
Så behovet for brug af stofble må siges at være individuelt og som udgangspunkt er det normalt ikke nødvendigt og ikke en ubetinget god idé - men hvis du oplever at det hjælper din datter, at hun bedre kan lukke af, overgive sig til søvnen og falde til ro og sover godt - så må du gerne bruge den. Det kan så være en idé at fjerne den, når hun sover godt - netop for at give hende lidt lys og luft ...
Rigtig meget held og lykke, håber du her er hjulpet videre på vej!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske