Brev:
Mad igen igen - 21 mdr.
21. september 2009
Alder:
21 mdr.
Mad igen igen - 21 mdr.
Kære Helen.
At mad skulle være så stort et issue med mit barn, havde jeg aldrig forestillet mig! Jeg ved ikke, om jeg bare er pylret men jeg synes hele tiden, at jeg bekymrer mig om min søns indtag af mad. Og jo mere fokus jeg har på det desto mindre spiser han... Det er jo bare det, at jeg ved jo rent teoretisk, hvad han har brug for, men det er ikke lige altid, at han er enig :-)
Han er lige startet i vuggestue. Det går faktisk rigtig godt og han er faldet godt til. Min bekymring går nu på, at han stort set aldrig spiser frokost dernede. Til morgen får han ca. 1 dl havregryn med sødmælk til og 1/2 banan most i. Det får han ved en 7-tiden. De spiser frokost allerede kl. 10.30, hvor han de fleste dage slet ikke spiser noget. Han er så til gengæld sulten til eftermiddagsmåltidet kl. 14, hvor han spiser rugbrød/boller og frugt.
Aftensmaden er det så som så med - nogle gange guffer han meget og andre gange ikke så meget. Kød er ikke det store hit i øjeblikket undtagen i lasagne og kødsovs. Fisk kniber det også med. Altså en ganske kræsen ung mand (undtagen når det kommer til frugt og grøntsager). Hvordan skal jeg tackle det her med maden? Skal jeg bare acceptere at han er småtspisende ? Skal jeg give ham en mindre portion morgenmad (han er dog virkelig sulten om morgenen)? Han er jo heller ikke blandt de tungeste (er faldet en vægtkurve) men er glad og aktiv og næsten aldrig syg.
Lige et tillægsspørgsmål - jeg har overvejet at købe omega 3 - kapsler (til børn) til ham, da han jo ikke spiser fisk. Hvad er din holdning til de kapsler?
På forhånd tak for hjælpen!