Svar: Mad igen igen - 21 mdr.
21. september 2009
Alder:
21 mdr.
Hej med dig
Det fylder altid rigtig meget hos os forældre, når vi ikke føler at vores børn spiser det vi gerne vil ... Vi ved jo hvor vigtigt det er for deres udvikling og trivsel, at de får en sund og varieret kost og intet er mere frustrerende end et barn der ikke vil spise ... Også fordi vi kan hoppe, stå på hovedet, gør hvad som helst - hvis de ikke vil, så vil de ikke!
Det lyder nu ikke som om at din dreng lider nogen nød. Han starter dagen med en stor portion havregrød, han spiser masser af grøntsager og frugt, pasta - eller lasagne er også et hit - det han ikke spiser så meget af er kød og fisk, måske ender han som vegetar? Ja man ved jo aldrig ...
At han lige nu ikke spiser særlig meget i vuggestuen til frokost betyder mindre. Han spiser godt i løbet af dagen generelt og virker til at trives. Og det er helt okay at appetitten varierer og at han nogle dage guffer i sig, når livretterne kommer på bordet og andre dage spiser mere selektivt. Sørg for at der altid er et eller andet på tallerkenen som han kan lide og så du er sikker på at noget har han spist :)
De dage hvor han stort set ingen aftensmad spiser og hvor du måske bekymrer dig for hans nattensøvn kan du supplere med rugbrød eller en portion havregrød inden han skal i seng.
Da han ikke spiser særlig meget kød, så er det en god idé at tilbyde ham protein på anden vis. Det kan være korn og kornprodukter, bælgfrugter, grøntsager, nødder, frugt, ost, mælk, mælkeprodukter og æg. Du kan sagtens lade nogle af disse ting indgå i madlavningen - f.eks. sammen med de grøntsager du giver ham, müsli på en portion A 38 eller lignende - ligesom du også kan give ham hårdkogt æg, omelet osv. en gang imellem.
Med hensyn til fisk, så anbefales det at du tilbyder ham rigtig fisk fremfor fiskeolie. Når børn tilbydes rigtig fisk, så får de blandt andet omega-3, selen og jod, som er med til at styrke deres immunforsvar og har stor betydning for udviklingen af deres nervesystem osv. Når man giver fiskeolie, så får barnet naturligt omega-3 men de øvrige vigtige ting får barnet ikke - de er fjernet fra produkterne.
Der er dog ikke tvivl om at fiskeoliekapsler er bedre end slet ikke at spise fisk også for børn og TÆNK har lavet en undersøgelse af de forskellige produkter på markedet, som sandsynligvis vil interessere dig :)
MEN, det er altså bedst hvis du kan få din dreng til at spise f.eks. torskerogn, makrel, tunsalat, rejer, muslinger, fiskefilet, laks eller lignende som er den type fisk de fleste børn kan lide ... Han må gerne få pesto,remoulade, mayonnaise eller lignende på hvis han kan lide det :)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske