Brev:
Overstimulering og søvn
21. september 2009
Alder:
2 mdr.
Overstimulering og søvn
Hej Helen
Ja så er jeg tilbage igen. Jeg vil først og fremmest takke mange gange for dine forrige besvarelser. Synes virkelig at de har været fyldestgørende.
Vi har endelig fået styr på forstoppelsen. Men som ofte når et problem løses opstår et andet. Vi begyndte ugen efter, der kom hul igennem at få problemer med ret voldsomme skrigeturer. Vi prøvede mavemassage, cykle med benene med mere men intet hjalp. Af denne årsag opsøgte vi lægen, som sagde vi havde fået os et kolikbarn og puha må jeg nok sige. Det er virkelig drøjt nogle dage hvor skrigeturerne står på op til flere timer i træk. Vi begyndte dog for lidt over en uge siden, at give Mathias mylicon, hvilket har hjulpet fortræffeligt.
Vi har grundet myliconen fået vores virkelig dejlige dreng tilbage, som kan grine og pludrer godt med os. Jeg oplever dog, at han meget hurtigt bliver overstimuleret. Der skal nærmest ingenting til før han begynder at blive pylret, men han kan ikke selv finde ud af at lukke af for omgivelserne, det skal jeg hjælpe til med.
Overstimuleringen opstår ofte blot under spisningen, bleskift hvor alt bare skal betragtes. Ja det er nærmest som om han vil opdage hele verden på blot et kort øjeblik, hvorfor han sommetider efterfølgende kan holde sig vågen 3-4 timer af gangen og bliver voldsomt pylret i denne periode. Han tager dog efterfølgende en god lur om eftermiddagen på 3-4 timer og han sover også godt igennem om natten.
Jeg forsøger i hans vågne timer at stimulere ham mindst muligt. Så snart jeg oplever, at han bliver overstimuleret sørger jeg for at svøbe ham ind i hans dyne og holde ham ind til mig for at få ham rolig igen. Dette har dog også hjulpet mig i en længere periode, men i den sidste uges tid har intet kunnet få ham beroliget og derfor har han af denne årsag haft yderligere skrigeturer.
Jeg forsøger mig med barnevogntur, lægge ham i liften, vugge ham i søvn i sin vugge, lægge mig i sengen med ham, vugge ham i mine arme.... men intet hjælper. Jeg tænkte derfor på, om du til dette kunne have et godt råd?
Jeg går ud fra, at det er vigtigt at jeg holder legetøj og lign fra ham lidt endnu. Lagde ham nemlig i kravlegården i dag og dette nød han rigtig meget, men lige pludselig fra det ene øjeblik til det andet blev han igen voldsomt urolig og det tog lang tid at få ham til at falde ned igen.
Med venlig hilsen
Pia