Svar: Cyklus og for tidlig født?
27. maj 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Iben
Dit spørgsmål ligger godt nok uden for mit område, men spørgsmålet er også hvor præcist et svar du kan få ud fra en beregning.
Hvis man i Danmark er i tvivl om terminen, så vil man skanne barnet for at beregne en mere præcis fødseldato.
Normalt når man bregner termin, så vil man gå ud fra 1. dag i sidste menstruation og så tælle 40 uger frem. Den dato man når frem til er således terminsdatoen, men det er jo stadig normalt at føde 14 dage før eller gå 14 dage over sin terminsdato.
Hvis du ved, hvornår du havde 1. menstruationsdag, før du blev gravid, vil du således kunne beregne din terminsdato og ud fra det vurdere, hvormeget du måske har født før tid. Helt nøjagtigt kan det dog ikke blive.
Ovenstående udregning gælder for en cyklus på 28 dage. Hvis man har en længere cyklus end 28 dage, vil befrugtningen være sket lidt senere end 14 dage efter sidste menstruations første dag. Herved vil terminsdatoen ligge lidt senere end ved den sædvanlige udregning.
Hvis man har kortere menstruationscyklus, vil terminsdatoen tilsvarende ligge lidt tidligere.
Hvis man lige er ophørt med p-pille indtagelse, og ikke har haft menstruation siden vil man i Danmark under alle omstændigheder fastsætte terminen ved en scanning. Jo tidligere i graviditeten man foretager en scanning, jo mere præcis bliver terminstidspunktet og terminsdatoen beregnes ud fra fosterets hovedstørrelse.
Et barn der bliver født før termin, vil ofte have lidt mere fosterfedt, huden kan være 'skrøbelig' (alt efter hvor tidligt man føder) og barnet kan have lidt flere dun på kroppen.
Håber du kan bruge dette svar til noget.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske