Brev:
Løsning på madproblem - 6 mdr.
22. september 2009
Alder:
6 mdr.
Løsning på madproblem - 6 mdr.
Kære Helen,
Tak for dit seneste svar, som på mange måder gir mening. Dog vil jeg lige høre nærmere i forhold til min datters dagsrytme.
Du skriver for det første (og til de fleste andre også) at hun "sover lidt videre" efter amning ved 6 tiden! Det har jeg aldrig kunne få hende til! Men det er også okay, for hun sover ret mange timer om natten (og ikke så meget i løbet af dagen!)
Vi har i det hele taget en hel anden rytme! Og så er der iøvrigt alligevel ikke meget rytme her, selvom jeg har prøvet at få det siden hun blev født! Men det er så forskelligt, hvor meget hun sover om dagen og derfor "rykker" det hele ofte.
Mit spørgsmål er egentlig, om ikke du kan se på nedenstående rytme, og sige mig, om den er helt tosset? Vores problem er stadig, at hun ikke spiser ret meget skemad, som smagsprøver, og det vil sige, at jeg ammer fuldt stadigvæk. Det er hårdt, og jeg vil gerne en smule ned. Det skal dog nævnes, at jeg meget gerne vil blive ved med at amme!
Men er det p.g.a. en forkert (spise)rytme, at hun ikke rigtig vil tage noget? Jeg synes jo ikke, hun skal vænnes til, at det er alt for sødt, men jeg må jo indrømme, at det glider noget nemmere, når der er meget frugt i grøden!! Hvad sir du til det?
Nogenlunde dagsrytme:
ca 5.30 - 5.45: Vågner
ca 6.15: Blir ammet
ca 8.15: Puttes til 1.lur
Her sover hun mellem 3 og 6 kvarter....
Ca 10: Grød med frugtmos i. Ca 5 små skefulde. Vand af kop. Ammes.
To timer efter puttes hun til 2.lur, og det er svært at sætte tidspunkt på, det afhænger af 1. lurs længde!
Hun sover mellem 3 og 5 kvarter...
Kommer op og får grød igen, men det er stadig kun ca 5 små skefulde. Vand af kop. Ammes.
Hvis ikke hun har sovet mere end fx to gange 3 kvarter, sker det, at vi kan få hende til at tage en 3.lur, på ca en halv time.
Eftermiddagsamning.
Ellers er der kartoffelmos med moste gulerødder i ved ca 17.45tiden. Vand af kop.
Puttes til natten mellem 19 og 19.30.
Sover til kl ca 3-4, hvor hun blir ammet.
Det blev lidt rodet, men det er svært at sætte ord på! Har du nogle kommentarer til en bedre rytme og måske en løsning på "madproblemet"? Hun vil helt klart bare allerhelst ammes!
Malika trives ellers fint, tar på osv.... Hun er ikke så stærk motorisk, men er ikke alarmerende bagud i følge min egen sundhedsplejerske!!
Kærlig hilsen
Helle