Svar: Løsning på madproblem - 6 mdr.
22. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Helle
Nogle børn står meget tidligt op - vi kalder den for Lærker og hvis I trives med dette, så er det helt fint og helt okay :) Hvis din datter tydeligt er vågen og i vigør tidlig morgen, så kan du naturligvis ikke tvinge hende til at sove længe, jeg har dog på fornemmelsen at du synes det ville være meget rart, hvis du bare kunne ligge ½ time mere ....?
Kan du amme liggende? Hvis du kan vil det måske være en fordel at tage hende over i din seng, når hun vågner og så amme hende der. På den måde kunne du få lidt mere ro på morgenerne.
Derudover tænker jeg at nu hvor hun er 6 måneder så skal hun til at have mere mad og ikke nødvendigvis meget større portioner men meget mere variation, mad i hånden, mad med smag og kraft ... Risgrød og kartoffelmos er for kedeligt nu, der skal meget mere til - det kan være hjemmelavet mad eller mos fra glas, det er helt fint, hun skal bare i igang :)
Du kan lave grøntsagsmos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Rodfrugter er ofte et hit, fordi de har en naturlig sødme.
Stille og roligt skal du til at tilsætte kogt kød og fisk i hendes grøntsagsmos. Det er her en fordel at starte med det lyse kød som kylling og kalkun, ligesom også de mere milde fisketyper, som rødspætte, torsk og laks er godt at give. Det skal som sagt koges eller lavet i ovn. Hvis du har lavet en pastasovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, så må hun også gerne få lidt af dette på sine grøntsager.
Grød bliver også grovere typer nu - øllebrød, havregrød eller flerkornsgrød - altså meget mere variation, meget mere spændende mad :) Hvis man altså synes grød er det ... :)
Det er også rigtig vigtigt at hun nu sættes i den høje stol, når hun skal spise, så hun stille og roligt vendes til at det er sådan det foregår. I skal have en fast rytme omkring dette.
En plan lavet ud fra dine angivne tidspunkter kunne så se således ud:
Tidlig morgen ca 5.30 - 5.45: Vågner, tages over i din seng og ammes i din seng liggende. Herefter står I op og dagen begynder.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Puttes til første lur ca 8.15 som nu
Formiddag 9.30-10: Frisk frugt i hånden, det kan være appelsinbåde fersken, blomme eller lignende blød frugt, tilbydes også frugtmos (jerntilskud) og vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 12.30
Eftermiddag 15: Ammes og tilbydes gerne lidt frugt som om formiddagen, vand af kop.
Powernapper evt. ½ times tid.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, maden skal smage af noget, der skal være variation, sovs på som topping osv. Suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19-19.30, puttes i egen seng
Sen aften 23-24: Ammes i søvne og puttes derefter tilbage til egen seng igen, sover i egen seng uden amning indtil næste morgen tidlig. Ved at amme hende sen aften, kan du formentlig undgå at hun vågner og også skal ammes kl. 03 - du får på den måde mulighed for at sove sammehængende fra kl. 24-05 ... :)
Skemaden ligger konsekvent før tilbud om brystet, så hun føler naturligt behov for at spise rigtig mad. Amningen om formiddagen har jeg faktisk fjernet af samme årsag - ammes hun tidlig morgen og inden middagslur, om eftermiddagen, aften og sen aften så burde hun være dækket ind med bryst/mælk.
Jeg håber du kan bruge denne plan lidt videre og se hvordan det kan passe bedre ind i jeres hverdag ... :)
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske