Svar: Overgang til mad og forskellige anbefalinger
22. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Emmas mor
Min anbefaling er Sundhedsstyrelsens anbefaling som lyder:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten bør ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost."
(citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005).
Det anbefales at man starter så sent som muligt, hvis barnet trives med modermælk eller modermælkserstatning i 4-5 måneders alderen, så er der ikke grund til at give skemad. Hvis barnet derimod virker til at have behov for mere mad og en øgning af mælkeindtag ikke virker tilstrækkeligt til at dække barnets behov, så vil det være relevant at begynde med skemad. Dog tidligst altså fra 4 måneder og senest ved 6 måneder.
Et signal kan som sagt være at barnet trods ekstra mælkeindtag vågner hyppigt og virker mere søgende og sulten. Et andet signal er at barnet åbner munden bevidst, når man f.eks. tilbyder d-dråber på en ske. Barnet drejer også hovedet bevidst, holder hovedet fint selv og følger også maden I spiser med øjnene. Barnets mave fungerer fint, barnet savler som tegn på at der sker nogle enzymændringer i spyttet.
Det er altså barnets parathed, både fysisk - at kunne holde hovedet selv, følge maden med øjnene, åbne munden osv. og fysiologisk - at maven fungerer, at barnet savler, at barnet er i stand til at synke maden og optage føden / næringen i maden osv. som er det der vurderes, når barnet starter med skemad og ikke udelukkende barnets alder :)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske