Svar: Videre med maden
23. september 2009
Alder:
8 mdr.
Hej Sanne
I løbet af den næste månedstid vil det være rigtig fint at skære lidt ned i børnenes mælkeindtag. I første omgang vil det være rigtig godt, hvis du kunne nedsætte mælkeindtaget i hver flaske, så de ikke drikker mere end 180-200ml af gangen.
Dernæst vil det være rigtig godt, hvis du skærer ned i antallet af flasker, så de stille og roligt kommer ned på kun at få 3 flasker dagligt. Da de er født 5 uger før tid skal det ikke ske for hurtigt, men vil sandsynligvis passe rigtig godt når de er 9-10 måneder gammel. Her vil det være passende med 3 flasker dagligt af ca 180-200ml hver.
Det er flaskerne om dagen du skal skære væk først og således bibeholde flaske aften, sen aften og tidlig morgen - eller springe tidlig morgen over og så give en flaske inden middagslur i stedet ..
En plan ser så således ud:
Tidlig morgen 05_ Evt. flaske - drengen lyder til at have behov, pigen ikke og det er helt okay. Flaske kun på 100-150ml er fint, så der fortsat er plads til morgengrød.
Morgen 7.30: Grød, lavet med vand, mælk, smørklat, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. ½ bolle med lidt smør, ost, vand af kop.
Flasken trappes stille og roligt ned og fjernes tilsidst helt.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30 - 12.00: Rugbrødshapsere og grøntsagsmos med kød eller fisk, - det er fint at du giver dem, hvad de nu har lyst til. Hvis din datter ikke gider mos - fint, så brug mos som smørbart pålæg. Hvis din dreng ikke gider rugbrødshapsere så giv ham ristede rugbrødstænger i hånden ved siden af mosen, så han stadig stimuleres mundmotorisk. Vand af kop.
Flaske inden middagslur - kan være en god idé at bibeholde i stedet for tidlig morgen, hvis de ikke tager flaske der. Men mængden skæres igen betydeligt ned - lige nu 180-200ml og stille og roligt kan flasken altså forsvinde helt.
Eftermiddag 16.00: ½ bolle med smør, ost, frugt
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, laks, fiskefiletter, frikadeller osv. Gode børnevenlige retter, - mos og mad med bid i, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Børnenes mælkebehov i 7-8 måneders (altså nu, hvis vi korrigerer) alderen er mellem 600-750ml mme dagligt (vælling tæller også med). Om en måned, hvor du gerne skulle have nedsat til 3 flasker dagligt er behovet mellem 500-600ml - det svarer altså til 3 flasker a 180-200ml.
Så "en lille flaske" er altså mindre end børnene får nu, og det du skal arbejde hen imod er nu nedsættelse af mængde og nedsættelse af antal flasker ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske