Svar: Spisevægring og skemad
23. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Helle
Jeg er helt enig med jeres læge i at I er nødt til at forsøge at lade jeres dreng styre det lidt selv og ikke presse ham unødigt. Sålænge hans indtag ligger på mellem 500-700ml mme dagligt så er der ingen problemer. Derudover kan han få vand, så hans væskebehov dækkes.
Jeg er også helt enig med jeres sundhedsplejerske i at det er fint at tilbyde ham skemad og da han allerede er oppe på at spise 1-1½ dl. grød eller mos, så synes jeg at I skal give ham lidt mindre af gangen og i stedet give ham skemad to gange dagligt. Det er bedre at han spiser 3/4 dl. x 2 end 1½ dl. x 1.
Skemaden skal ikke være alt for stor en mængde og så skal den ligge uafhængigt at flaskemåltiderne, så han fortsat får begge dele og sammen med sin skemad skal han så have vand.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 8-8.30: Flaske
Puttes til formiddagslur ca kl. 9.30 som nu
Frokost 11-11.30: Grød med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14
Sen eftermiddag 16-17: Grøntsagsmos, vand af kop.
Sover sin 3. lur
Aften 19: Flaske som nu og puttes til natten
Sen aften 22.00: drømmemåltid som nu
Som du kan se anbefaler jeg at du giver vand af kop - dette også for at få ham væk fra flasken, som han jo er træt af. Prøv med et lille snapseglas og hvis det også er for svært, så prøv med en tudkop i stedet. Ikke nødvendigvis en drypfri, men gerne en almindelig gammeldags tudkop, hvor væsken løber automatisk når du hælder :)
Og så må du holde fokus på at han trives, udvikler sig og i det hele taget virker til at have det godt. Den mængde mælk han indtager nok til at sikre ham både jern, vitaminer osv. og det er super - væske må han så få yderligere via vand og det er han jo glad for - og så får han jo også næring via skemaden, som du i øvrigt kan lave på mme, for at give ham lidt ekstra den vej :)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre og giver lidt ro med på vejen! Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske