Svar: Droppe middagsluren?
23. september 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære R
De fleste børn vil i 2-3 års alderen have behov for at få en middagslur på 1-1½ time og det lyder også som om at det er relevant for din datter. De fleste dage sover hun jo gerne en times tid, hvorefter du vækker hende og hun er aktiv og klar til at lege videre og have overskud til resten af dagen.
At hun nogle gange protesterer mod at skulle sove hænger sandsynligvis ikke sammen med at hun ikke har brug for at slappe af, men at hun har en alder, hvor hun også søger grænser. At sige "jeg er ikke træt", eller "Jeg vil ikke sove nu" eller lignende er helt normalt og det er her vigtigt at du imødekommer dette og siger "du behøver ikke sove, bare ligge og hvile dig lidt" eller lignende, så hun får slappet af i sin krop - og ofte alligevel vil falde i søvn efter lidt tid.
Prioriter middagsstunden som om aftenen, sæt dig hos hende, læs gerne en lille historie for hende - igen så hun lige bliver lagt ned, lader roen komme over sig og får mulighed for at falde i søvn. Der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt, hun oplever rigtig mange ting og det at sove hjælper hende til at bearbejde alt dette. Derfor er søvnen og det afbræk som søvnen giver børn midt på dagen vigtigt.
Er der så en dag, hvor hun bare ikke kan sove, så fred være med det, så er det fint at du siger "nå, hun vil ikke sove, så dropper vi det bare .." det er okay at der er sådanne dage en gang imellem, men som hovedregel er det fint at arbejde på et middagshvil stadigvæk :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske