Svar: Søvnbehov - 20 mdr.
23. september 2009
Alder:
20 mdr.
Kære glade udhvilede mor
Dejligt at det gik så problemfrit med at få Nicholas til at sove i egen seng i eget værelse :) Stort skulderklap for det!
Det kunne godt lyde som en god idé at bibeholde de gode rutiner som I har arbejdet så hårdt på at få skabt og så ændre på jeres og dine forældres sovevaner i den periode, hvor de er på besøg ... Måske kunne du købe nogle elektriske luftmadrasser, som er ret høje - dem ligger man faktisk okay på og så kan de jo gemmes væk, når I ikke har overnattende gæster. Jeg skal sende dig et link.
Med hensyn til søvnbehov, så vil de fleste børn i 1½-2 års alderen have behov for at sove ca 13 timer i døgnet. Det er ofte en 11-12 timers nattesøvn og en middagslur på 1-2 timer. MEN, det er jo et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre - og mon ikke Nicholas hører til dem, der ikke har helt så stort et søvnbehov - og det er okay :)
Det lyder som om at han er ret god til at flekse, så han nogle dage sover det han gennemsnitligt skønnes at have behov for - en middagslur på et par timer og en nattesøvn på ca 11 timer og andre dage er så behovet mindre. Du må gå ud fra at han har en naturlig evne til at regulere sit behov, så han naturligt vågner når han er udhvilet og sover når han er træt ...
Han har en alder lige nu, hvor det er naturligt at han drømmer mere, sover uroligt om natten og også kan vågne op og græde lidt. Det er en fase I skal igennem, det ændrer sig igen.
Du har fuldstændig ret i at hans indbyggede ur vil vække ham om morgenen - uafhængigt af hvor sent du putter ham i seng. Det tager rigtig lang tid at ændre på det indre ur, eller den cirkadiske rytme, som det også hedder og det er en lidt speciel problematik inden for søvnproblemer - netop at ændre på det indre ur. Det kan være nødvendigt nogle gange ...
Kort fortalt så nytter det ikke noget kun at ændre på puttetiden, man skal ind og ændre rytme hele dagen igennem og hos jer lyder det som om at det jo faktisk kører meget godt. Jeg synes derfor ikke du skal begynde at ændre for meget, det giver desværre ofte flere problemer, når man forsøger at ændre på noget der egentlig fungerer :)
Lige nu hvor han også skal lære at sove i sin seng, så er det en god idé at han er lidt ekstra træt og lettere falder i søvn. Der er ingen idé i at putte ham alt for tidligt fordi han så vil ligge i sin seng og være urolig, ikke kunne sove og måske vil begynde at forbinde det at være i sengen med alt muligt andet end at sove. Så hold fast i de nye gode rutiner I har fået skabt lige nu og tro så på at han sover når han er træt, og vågner når han ikke har brug for at sove mere :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske