Svar: Får min datter mælk nok?
23. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Johannes mor
Tusind tak for dine pæne ord til mig og rigtig meget velkommen til - rigtig dejligt at du selv har fået lyst til at skrive :)
Som udgangspunkt vil din datter få mælk nok fra dig, hvis du tilbyder hende brystet tilstrækkeligt. Det er altid utroligt frustrerende når man ikke ved præcis hvad barnet får, men du må tro på at hvis du tilbyder, så tager hun fra, hvis hun har behov ... :) Ved siden af din mælk, så er det vigtigt at hun får vand af kop - det lyder super godt at du nu tilbyder havregrød eller øllebrød om morgenen og gerne lavet med mme, så hun får lidt ekstra den vej og sammen med sin mad, skal hun så have vand af kop.
Du har sikkert allerede læst mine madplaner, men jeg skitserer alligevel lige her, hvordan den kan se ud til en pige på 6 måneder:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på - det kan være appelsinbåde, blomme eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske kun 60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at sidde og gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover ca 2 timer
Eftermiddag 16: Ammes og kan også tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt som om formiddagen.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller andet i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og begynder at kunne sove indtil næste morgen tidlig uden mælk. At sove igennem i denne alder er altså at sove 5-7 timer uden mælk.
Som du kan se indgår der fortsat 6 amninger i døgnet ved siden af skemaden og vand af kop. Det er vigtigt at du tilbyder din datter brystet som beskrevet - efter skemaden og inden lur - så du er sikker på at hun får hvad hun har behov for. Du må tro på at hvis hun afviser eller kun dier kortvarigt, så er det helt okay. Hvis hun spiser rigtig godt ved 4 af amningerne - ofte dem der ligger på ydertidspunkterne - så er hun sandsynligvis rigtig godt dækket ind :)
Som du kan se af planen så er min formiddagslur kortere end middagsluren og du skal naturligvis gøre op med dig selv, hvorvidt hun skal have lov til at sove til hun vågner - mod at hun så går sent i seng, eller om du ønsker at ændre hendes rytme lidt ved at afkorte hendes lure om dagen ... Der er som udgangspunkt ingen problemer i at hun lige nu sover op til fire timer i løbet af dagen og først går i seng kl 22 - det trives hun sandsynligvis rigtig godt med og gør du også det, så er det helt fint.
Det kan være rigtig fint med 2 x 1½ times lur, mod at du så kan putte hende lidt tidligere om aftenen - måske vil hun stille og roligt af sig selv begynde at vågne efter 1½ times søvn og på den måde kan hun sove en time mindre om dagen og derved gå tidligere til ro om aftenen ... MEN som sagt, hun må altså gerne sove 4 timer om dagen, det kan være et helt relevant behov.
Du skal også være opmærksom på at jo senere middagsluren ligger, jo senere går hun i seng. Hvis middagsluren ligger efter kl. 16, så vil den helt sikkert afkorte hendes nattesøvn. Det samme gælder en evt. powernap sen eftermiddag.
Med hensyn til 'færdig' grød, så er det helt fint at du giver hende dette. Det må du gerne! Det samme gælder grøntsagsmos og forskellige middagsretter på glas, det er både praktisk og nemt at give hende dette til frokost. For mig er det ikke et spørgsmål om enten eller - det er ikke et valg mellem færdiglavet børnemad og hjemmelavet børnemad - for mig er det et valg om at gøre begge dele! For nogle gange er det bare super nemt at tage et glas med grøntsager, varme det og give det til frokost, andre gange har man måske en rest fra aftensmaden som kan genbruges.
Du skriver at din datter har 2-3 tissebleer om dagen og det lyder måske lidt i underkanten. Måske ammer du hende kun 3 gange dagligt - hvor du jo måske skal op på ca 6 jvf. planen?
Giv hende også vand af kop og med hensyn til afføring hver anden dag, så lyder det helt normalt i forhold til at hun nu får mere fast føde - men væske skal hun naturligvis stadig have :)
Jeg håber ovenstående plan og tanker hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske