Brev:
Vil slet ikke spise skemad ...
23. september 2009
Alder:
7 mdr.
Vil slet ikke spise skemad ...
Hej Helen
Tak for svar om Lærke og mad, men det går desværre ikke bedre. Faktisk lidt værre og jeg har brug for lidt retning. Lærke vil nu slet ikke spise skemad. Det har stået på de seneste 5 dage.
Jeg forsøger at gøre som du sagde med at tilbyde hende mere voksenmad, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal få hende til at smage det. Hun nægter at åbne munden, når jeg tilbyder hende noget og når jeg så med list får en skefuld i hende, så bliver hun meget gal. Jeg har derfor holdt pause fra skemad de sidste 3 dage. Det eneste jeg har tilbudt hende er havregrød om morgenen. Det har hun heller ikke villet spise før i dag, hvor hun spiste ca ½ deciliter. Dejligt. Det håber jeg bliver ved.
Ellers er det eneste hun vil have rugbrød, som hun selv putter i munden. Jeg forsøger at variere pålægget som torskerogn, leverpostej og smør helt tyndt, men det er også den eneste variation. Jeg har forsøgt at ligge kogt gulerod, blomkål, pasta, banen, fersken, frikadelle osv. foran hende, men hun smager ganske enkelt ikke på det. Jeg kan ikke få lov til at putte noget i munden på hende. Heller ikke rugbrødet. Det er selvsagt heller ikke for meget hun spiser af det, da meget jo bare bliver smuldret og tabes på gulvet.
Min tanke er umiddelbart, at jeg bare skal blive ved med voksenmaden og vente til hun pludseligt er klar til at smage på mere forskelligt. Ind imellem vil jeg forsøge at tilbyde lidt grød og mos og se hvordan det går. Men er det ok, at hun kun får rugbrød, lidt frugtmos, mme, vælling og lidt havregrød? Jeg har regnet sammen, at hun får næsten 800 ml mme og vælling i døgnet. Det er selvfølgelig alt for meget, og jeg vil prøve at skære det ned ved at tilbyde hende mad før flasken. Har du nogle gode ideer til, hvordan jeg kan gøre det? De fordeler sig sådan:
150 ml. før eftermiddagslur ca kl. 14
150 vælling kl. 18.30
150 mme før putning 19.30
150 mme ca kl. 23
200 mme ca kl. 2
Det er nok flasken før putning, jeg vil se om hun kan undvære først. Den er jo ret tæt på vællingen. Men jeg er selvsagt nervøs for om hun kan leve af den smule rugbrød hun ellers spiser. Men hun spiser vel, hvis hun er sulten? Eller hvad?
Jeg har prøvet mange gange, at hun nægter at spise den mad jeg tilbyder hende, men forsat pylre og virker sulten. Når jeg så giver fortabt og tilbyder hende flasken, spiser hun grådigt.
Håber du har nogle gode råd.
Hilsen Lærkes mor