Svar: Vil slet ikke spise skemad ...
23. september 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Lærkes mor
Det lyder som om at du skal holde lidt pause med skemaden og satse lidt mere på mad i hånden, som Lærke selv kan sidde med og gumle på ...
Du skal nok passe på at stykkerne ikke bliver for små, men i stedet netop give hende agurkestænger, rugbrødsbjælker osv. som hun kan sidde med gnaske på, opbløde med spyt osv. Det er rigtigt at hun ikke får sit behov for mad dækket på den måde og på sigt er du nødt til at supplere med skemad igen - men det lyder som om at hun lige nu skal have en pause og ikke føle sig presset.
De 3 dage, hvor du allerede har holdt lidt pause har jo tilsyneladende resulteret i at hun er begyndt at spise lidt grød om morgenen og ½ dl. har bestemt også ret.
Så pause i endnu nogle dage og forsøg så med lidt mos og grød i løbet af dage på de tidspunkter, hvor det er normalt at sidde ved bordet og spise. Varier så hun både får færdiglavet grød og hjemmelavet. Hvis hun hellere vil spise en færdig lavet speltgrød eller havregrød så giv hende det - evt. med lidt frugtmos fra glas. Fordelen ved den færdiglavede grød er at du kan lave meget lidt og det kan give jer begge en succesoplevelse at hun måske spiser op, netop fordi der ikke er tale om en meget stor portion ...
Og om aftenen, hvor I andre spiser almindelig børnevenlig mad - som jeg ved at storesøster jo også får, så sidder I sammen og spiser sammen og Lærke skal naturligvis så have mad som I andre får. Igen større stykker, som en kartoffelbåd, et stykke blomkål eller lignende at sidde med i hånden, får I risretter, pastaretter eller lignende så mos det til hende og se om du kan få lov til at give lidt af det på en ske eller en gaffel.
Og er hun så blevet glad for grød, så giv hende evt. lidt grød som supplement inden sengetid ... Det kan også være lidt frugtmos med mælk på ...
Med hensyn til mælkeindtag så er det rigtigt at 800ml nok er i overkanten nu og at det vil være rigtig godt, hvis du kunne fjerne bare en af flaskerne. Derudover ser det ud som om at hun slet ikke får flaske mellem kl 02 nat og kl ca 14 - og det er nok for mange timer uden mælk - det kan være derfor at hun drikker grådigt når du endelig tilbyder flasken ...
Behøver hun flaske allerede kl. 02 om natten, kan hun ikke sove uden mælk om natten og så først få mælk tidlig morgen eller inden formiddagslur ... Mit råd er derfor at du forsøger at skære natflasken ned, så hun midt nat får mindre og mindre og at du så i stedet prøver at flytte den, så hun får mælk kl 05 i stedet ... Hvis hun ikke er råsulten om morgenen, så har hun måske også bedre tålmodighed til grøden - det er jo en balance mellem at hun ikke må være for mæt af mælk, men samtidig heller ikke så sulten at hun ikke kan koncentrere sig om den rigtige mad.
Jeg håber du kan bruge lidt af disse tanker videre på vej, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske