Svar: Forstoppelse og sveskemos
23. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Rosas mor
Du kan uden problemer tilsætte sveskemos til din datters grød og det kan have god effekt på maven. Derudover kan du også give hende mos af abrikoser, blommer og lignende - det virker også godt. Hun skal have kogt mos så længe hun er under 6 måneder og du kan lave mosen selv eller købe frugtmos på glas.
Hvor svesker, abrikos og blomme hjælper på maven, så virker banan ofte lidt modsat, så hold igen med det.
Jeg vil også anbefale dig at du prøver at købe grød med probiotica eller det der også hedder Prebio eller Bifidus. Det er tilsatte mælkesyrebakterier som hjælper barnets mave naturligt igang og de er udviklet til børn i din datters alder og kan købes i dit lokale supermarked.
Derudover er det også en god idé at variere hendes indtag af grød og når hun bliver 6 måneder forsøge med havregrød og øllebrød som kan have god effekt på maven.
Også variation af grøntsager kan have stor betydning og igen kan du, når hun er 6 måneder, give hende stort set næsten alle grøntsager og evt. lidt af jeres sovs som smørelse ...
Så på sigt skulle det gerne blive bedre med forstoppelsen og også lettere at variere hendes indtag og holde maven igang naturligt. Men lige nu er sveskemos helt okay :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske