Svar: Eksplosive opkastninger
27. maj 2004
Alder:
1 mdr.
Hej
For små børn er det normalt at der er gylp eller opkastning, det der hedder reflux og det påvirker normalt ikke trivslen hos barnet. Hvis der er tale om mavemundforsnævring, vil maden ikke komme videre i systemet og blive optaget, hvorfor barnet mistrives og man vil gå ind og operere. Børn som gylper meget, men fortsat trives vil man se an.
Man kan købe speciel erstatning til børn som gylper meget. Firmaet Mead Johnson, som bl.a. laver forskellige modermælkserstatninger har lavet en erstatning som hedder Enfamil, der skulle være specielt velegnet til børn med reflux. Jeg kender dog ikke til den i praksis.
Man kan også gå ind og tilsætte johannesbrødkernemel i mælken, som barnet får.
Til ca 200 ml erstatning anvendes 1 gram (½ tsk.fuld johannesbrødkernemel) og du kan gøre følgende:
1. Tag den mængde vand, som du bruger til erstatningen og varm det op til det koger.
2. Den afmålte mængde johannesbrødkernemel piskes i det kogende vand.
3. Jævningen afkøles til ca 40 grader.
4. Modermælkserstatningspulveret piskes ud i jævningen
5. Blandingen gives eller stilles i køleskab, hvor det kan holde sig et døgn.
Det kan være nødvendigt at gøre hullerne i flaskesutten større, da blandingen er tykkere end mælk.
Hvis du anvender færdigblandet erstatning kan du hælde ½ tsk. fuld johannesbrødkernemel ned i den lunede erstatning (200 ml) og ryste flasken kraftigt for at undgå klumper. Det samme kan man gøre med udmalket modermælk.
Da du jo ammer største delen af dagen, synes jeg at du skal blive ved med dette, men i de enkelte flasker som du laver kan du evt. forsøge med johannesbrødkernemel eller købe en pakke Enfamil og se om det har noget effekt.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske