Svar: Fra lift til seng
23. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Jane
De fleste børn vil vokse ud af deres lift i 3-4 måneders alderen og det lyder således helt relevant at flytte din dreng til egen seng nu.
Den bedste overgang er at du starter med at stille liften i sengen, tag evt. kalechen af, hvis du kan det. Så har han den trygge lift omkring sig og ligger som han plejer, men har samtidig mulighed for at vende sig til sengen og de omgivelser der er der.
Du kan naturligvis ikke svinge liften, men hvis han græder og virker urolig, så kan du stadig godt tage liften op og vugge den lidt og sætte den igen. Det er vigtigt at du kunne vugger/svinger når han virker ked af det, ligeså snart han er stille så holder du også liften stille. På den måde lærer han at overgive sig til søvnen uden at skulle være i bevægelse.
Samtidig skal du give ham suttekluden osv. som han er vant til og det vil også være en rigtig god idé at du siger lidt beroligende ord som "sshhh" eller "ssååå".
Når han har vænnet sig til at sove i liften i sengen, så tager du ham ud af liften og putter ham direkte i tremmeseng. Det kan her være en god idé med en sengerand, så sengen bliver lidt mere tryg for ham. Her er det så en god idé at du netop bibeholde det han er vant til - sutteklud og beroligende ord - og den vuggende bevægelse laver du så ved at lægge dine hænder på hans krop. Lad ham mærke lidt tyngde, fornemme at du er der osv. og vug ham blidt imens han ligger ned i sin seng og imens han har sin klud og hører dine små "sshhh" som han plejer og som er det han forbinder med at skulle sove :)
Samme princip bruger du når han skal lære at sove uden lift i sin barnevogn ...
Rigtig meget held og lykke med det!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske