Svar: Hvor mange ml. MME hun skal have med 3 måltider om dagen?
23. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Trine
I en alder af 6-7 måneder, så lyder det meget fint med ca 750 ml mme + en amning og vand af kop. De fleste børn vil i 6 måneders alder drikke ca denne mængde (800-900ml).
I 7 måneders alderen nedsættes lidt, hvor du lige nu ammer/giver flaske ca 6 gange dagligt, så skrues mælkeindtaget om formiddagen stille og roligt væk, det samme gælder mælken om eftermiddagen og tilbage er så 4 amninger eller flasker som ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det svarer ca til 750ml (amning+flaske).
I 8-9 måneders alderen nedsættes igen yderligere, så din datter får 3 flasker dagligt. Dette svarer til ca 600ml og i 10 måneders alderen nedsættes til 2 flasker svarende til 400ml. Dette dækket barnets behov for jern frem mod 12 måneders alderen. Ved siden af dette skal din datter naturligvis drikke vand af kop, både til maden men også som tørstslukker mellem måltiderne.
Din datter lyder ikke vægtmæssigt 'for stor', men lyder til at have en fin vægt og længde. Sæt hendes mål ind på kurverne i Livets Bog som du finder på medlemssiden, så kan du se hvordan hun ligger. Det er rigtigt at børn der får flaske ikke må overspise - men det lyder det heller ikke som om din datter gør. Børn der overspiser indtager ofte det dobbelte antal ml. end du nævner her :)
Med hensyn til babysvømning og dykning, så er det vigtigt at det foregår på din datters principper. Det lyder som om at hun er blevet lidt forskrækket over hvad der er foregået og derfor er blevet ked af det og det er helt normalt. Hun har stadig sin dykkerefleks i behold, altså evnen til at lukke af, når hun kommer under vand, så der ikke kommer vand i lungerne - men hun skal foreberedes på det.
Det kan man gøre ved f.eks. at puste hende i ansigtet lige inden du dykker hende under. Når du puster på hende, så lukker hun naturligt af ...
I politikens bog om Babysvømning af Ulrika Færch kan du læse om dykkerefleks og forskellige øvelser du kan lave med din datter. Du finder den i min bogguide under 'Opslagsbøger'.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske