Svar: Amme-afhængig
23. september 2009
Alder:
9 mdr.
Kære K.
Tusind tak for dine ærlige tanker og dit åbne brev :)
Jeg er helt enig med dig i de ting du skriver og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig. Der er nemlig rigtig mange ting der spiller ind på din datters søvn og den uro du fornemmer er hos jer i øjeblikket - men der er især et problem og det handler om det der hedder søvnassociationer.
Du har fuldstændig ret omkring amning. Ja, amning er en kilde til næring og nærvær og det er fint at du bliver ved med at amme. Du må gerne amme din datter til hun er 1 år eller mere - du må amme hende så længe det er dejligt for både dig og hende.
MEN, med den alder din datter har nu, skal amningerne naturligt skæres ned, simpelthen fordi hendes mælkeindtag fylder så meget, at det tager pladsen op for den egentlige mad og I første omgang skal amningerne fjernes om dagen og naturligvis om natten. Men om dagen har du mere overskud og det er relevant og også let at erstatte dagsamninger med rigtig mad. Når hun kan sove uden bryst om dagen, så vil hun også bedre kunne det om natten.
Din datter har brug for 3 amninger dagligt og de bør derfor ligge tidlig morgen, aften og sen aften. I løbet af dagen og midt nat skæres amningerne væk.
Men din datter har også brug for noget andet end amning, som handler om genkendelighed og tryghed for at kunne sove. Det er altså ikke et spørgsmål om at give hende en kold tyrker og kræve at hun lægger hun sig bare til at sove - grædende og ulykkelig, du skal naturligvis stadig have hjertet med.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din datter forbinder fortsat det at sove med at være i din favn, ligge tæt op af dig og få bryst. Hun er ikke længere afhængig af mælken, men hun er afhængig af at være fysisk meget tæt på dig og er afhængig af at du tager hende op og vugger hende eller at du putter dig med hende, når hun skal sove ...
Det er naturligvis fortsat vigtigt at du ammer og giver hende din mælk, men det kunne måske være en idé at du ammede hende i stuen og først derefter gik på værelset for at putte. Det kunne betyde at hun så var mere vågen og registrerede, at hun blev lagt i sin seng og så er det i sengen, at I skal lulle hende til ro.
Så længe hun forbinder det at falde i søvn med at være i din favn, så vil hun søge favnen igen og igen i løbet af natten og først når du tager hende op, vugger hende som du plejer og giver hende det hun søger - som også kan være brystet, - ja så falder hun til ro, sover videre indtil hun så vågner op og har behov for det igen.
Det handler alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at I nu overvejer, hvad søvnassociationer I giver jeres datter. At stoppe med amning er en ting, men det er vigtigt at sætte nogle søvnassociationer ind, som I alle på sigt kan leve med ...
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1 times interval - det der er vigtigt, er at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få bryst. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer.
Mit forslag er derfor at du fortsat ammer din datter inden sengetid og har du det bedre med at ligge ned og amme hende liggende end at sidde i stuen, så er det fint nok. Det er bare vigtigt at du putter hende over i sengen, hvor du ønsker at hun skal sove, på et tidspunkt hvor hun registrerer at det er der hun puttes, så hun forbinder det med stedet hvor hun falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted.
Hvis hun har lært at falde i søvn i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen, når hun har sine opvågninger om natten, uden at have dette. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Jeg plejer at sammenligne det med at du som voksen falder i søvn ved siden af din partner og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læste avisen eller lignende.
Og det er præcis det samme for jeres datter, når hun vågner op, så mærker hun efter - er I der, er situationen som da hun faldt i søvn ... er den det, så sover hun trygt videre, men er I væk og forbinder hun det at sove med at ligge tæt ved jer, så vil hun blive urolig, vågne mere op og vil ikke kunne sove igen før I atter giver hende den søvnassociation hun søger :)
Og ja "I desperation er brystet bliver din måde at få hende til at falde i søvn på...", det forstår jeg godt og netop nu hvor hun også er i separationsfasen så er det tydeligt at hun har brug for dig og din fysiske nærhed. Derfor vil du sandsynligvis opleve at du i begyndelsen er nødt til at give hende brystet - men du skal gøre det kortvarigt og du skal sætte noget andet i stedet. Det er fint at du giver brystet, får ro på hende og så lirker du brystvorten ud af munden og kærtegner hende så lidt, holder hendes hånd, vugger hende evt. lidt ved at have hånden på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig i din seng osv. så hun stille og roligt lærer at komme videre i søvnen med dine kærtegn, sin sutteklud osv. men uden brystet.
Hos jer er løsningen måske netop at tage det i etaper, så hun starter med at lære at komme videre uden brystet - men får lov til at sove i din seng. Når hun mestrer at komme videre i søvnen med kærtegn, beroligende ord osv, så flytter du hende til egen seng og lærer hende at sove det - netop med de nye genkendelige ritualer og på den måde lære hende at sove i egen seng uden bryst.
Og så tilsidst en plan for dagen som den bør se ud nu:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden amning. Sæt hende evt. i barnevognen og tril en tur og lad hende sove, når hun godt fyldt op med indtryk viser sig parat
Frokost 12: Fiberholdigt brød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, evt. grøntsagsmos, kogte pastaskruer osv. Vand af kop
Puttes til middagslur uden amning - en overgang kan du godt amme hende her, så din egen krop også kan følge med, men stille og roligt udgår også denne amning og hun puttes ligesom om formiddagen.
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med revne æbler, banan eller anden frugt, lidt müsli (uden honning og chokolade) eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - hun kan spise alt som I spiser. Fortsat mad i stykker og mad der er moset. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Du kan overveje om far skal tage over om natten, når du vælger at droppe amningen helt - men måske kan du selv klare det netop fordi du gør det i etaper og skruer ned stille og roligt. Hun får jo masser af nærhed og kontakt - bare ikke brystet ...
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske