Svar: Vilken typ av vatten i mme?
24. september 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg vil formode at reglerne i Sverige er de samme som I DK, men jeg tør naturligvis ikke garantere dette, så du bør forhøre dig hos familie og venner der bor i Sverige .. :)
I DK anbefales det at bruge kogt afkølet vand til modermælkserstatning. Man kan godt bruge vand fra hanen i DK, da vi har fint drikkevand her. Fra 4 måneders alderen kan barnet begynde at få lidt vand direkte fra hanen af en kop, når barnet får skemad. Det er kun, hvis man har privat vandboring at der gælder andre regler.
Det anbefales dog at bruge vand på flaske, når man rejser til udlandet, fordi børn godt kan reagerer på vandhanevandets sammensætning som kan variere meget fra land til land og derved få maveproblemer. Hvis du vil være helt sikker på at dine børn ikke får ondt i maven, så kan det derfor være udmærket at købe vand på flaske - simpelthen fordi de er vant til dette.
Hvis du laver større mængder mme af gangen og gemmer til senere, så skal vandet altid koges. Men hvis du laver en enkelt flaske som skal gives med det samme, så kan du godt tage vand direkte fra hanen eller fra kildevandsflaske og varme det op til det ønskede antal grader og tilsætte mmepulver og servere. Vand kan f.eks. varmes i mikrobølgeovn. Her behøver det altså ikke være kogt med den alder dine børn har.
Når du laver mad til børnene, så vil vandet naturligt blive kogt - uanset om du laver færdiglavet babymad eller laver det fra bunden i en gryde, så vil vandet blive kogt. Jeg vil umiddelbart ikke tro at der sker noget ved at bruge vandhanevand her, men igen - da børnene er vant til at få vand fra flaske, så gør du i hvert fald ikke nogen skade ved at bruge dette også til maden. I Danmark vil man naturligt bruge vand fra hanen og børnene vil stille og roligt vænnes til dette og vil normalt ikke få maveproblemer af det ...
Med hensyn til rengøring så anbefales det at vaske flaskerne grundigt op i hånden, især i skruegangene hvor der ofte sidder mælkerester. Flaskerne kan dog også vaskes op i opvaskemaskine og her anbefales det at man efterfølgende lige skolder flasken for at fjerne evt. sæberester. Du kan bare koge vand i elkoger til at skolde med.
Det almindelige service som du bruger til børnene, skåle, kopper osv. vaskes bare op almindeligt eller i opvaskemaskine. Det skolder eller steriliserer man normalt ikke i DK.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre. Fortsat held og lykke og god rejse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske