Svar: Ammer stadig - 9 mdr.
24. september 2009
Alder:
9 mdr.
Kære mor til superskønne datter :)
Det er et sammensurium af forskellige ting der spiller ind hos jer og her kommer lidt af mine tanker :)
For det første tror jeg ikke din datters vægring mod skemad efter et par mundfulde handler om at hun er mæt, det handler snarere om at hun begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje og at lukke munden er en måde at vise dig, at her kan og vil hun selv. Det er derfor vigtigt at hun nu tilbydes mere og mere mad i stykker, mad som hun kan sidde med selv, gnave af og også mad i små hapsere som hun kan øve sit pincetgreb på.
Det kan dog ikke udelukkes at amningen fylder lidt for meget og at hun ikke føler sig helt sulten nok om dagen, hvorfor du skal prøve at fjerne formiddagsamningen og erstatte med et mellem måltid i stedet. Det er helt relevant at du fortsat ammer hende aften, sen aften og tidlig morgen - men det er så også de tre amninger hun har behov for i løbet af en dag. At amningerne fjernes om dagen først er netop befordrende for hendes lyst til skemad.
Derudover må du gerne forsøge at lære hende at spise med en gaffel. Nogle gange kan hun bruge fingrene og det går lettest med dem, men en gaffel er også en god idé og i stedet for at aflede med legetøj, så kunne du måske aflede med en gaffel ...
I starten skal du sætte maden på gaflen og give hende den, men prøv også at lade hende selv fører gaflen til munden og tilsidst også sætte maden på. Nogle gange vil hun måske pille maden af gaflen og putte den med fingrene ind i munden og det er helt fint, det vigtigste er at maden havner hvor du gerne vil have den :)
Du skal appellere til hendes lyst til at spise selv ved at give hende forskellige valgmuligheder på tallerkenen. Rugbrød suppleres med kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt osv. Pålægget varieres, meget gerne forskelligt fiskepålæg, hun kan også få rejer, muslinger og lignende som hun selv kan spise, ligesom du kan give hende stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer osv. Hvis hun vil, må du naturligvis også gerne følge efter med lidt grøntsagsmos stadigvæk :)
Hendes natlige uro skyldes hendes alder og udvikling, hun er som sagt igang med at øve sin selvstændighed, hun er rigtig godt igang med det der hedder separationsfasen og det giver naturligt både en fysisk og mental uro om natten. Fysisk fordi hun kravler, bruger sin krop rigtig meget og har svært ved at finde ro - hun får sig lagt op i kravlestilling om natten, banker hovedet ind i sengegavlen osv. og har brug for at du hjælper hende med at blive lagt ned igen.
Mentalt fordi hun oplever mere end tidligere og derfor drømmer mere, hun småklynker, græder måske, virker søgende om natten og har brug for at mærke at du er der, at du ikke er forsvundet fra hende - men det er ikke det samme som at hun skal ammes om natten, så hold fast i dette.
Vær opmærksom på ikke at give hende sut eller bryst for at hun kan sove. Hun må gerne få mælk, men det er vigtigt at hun ikke forbinder det at have noget i munden med at skulle sove og kun kan falde i søvn på den måde. Hvis du hver gang hun vågner om natten giver hende sutten (eller ammer hende) så vil hun blive ved med at vågne op, hver gang hun skifter søvnfase og mangler bryst eller sut i munden. Det er derfor vigtigt at hun lærer at overgive sig til søvnen med kærtegn, beroligende ord eller en klud ved sit ansigt fordi det giver mindre afhængighed af jer.
Til sidst lige en plan for dagen som den kan se ud i denne alder - lavet ud fra de tidspunkter du har skitseret:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød eller anden grød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, friske bær, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning men med klud, kæretegn og beroligende ord.
Frokost 12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, torskerogn, tun eller lignende. Suppleres med kogte grøntsager, rejer, pastaskruer eller lignende, vand af kop - hvis hun vil tage imod skemad, må du gerne give et par skefulde grøntsagsmos.
Eftermiddag ca. 14:30: En lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, lidt müsli (uden honning og chokolade), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Puttes til eftermiddagslur - hvis hun en overgang har brug for amning (også for at din krop kan følge med nedtrapningen, så am hende her :))
Før aftensmad 16.30-17: Lidt grønt at gnave i mens aftensmaden bliver lavet
Aften 18: Familiemad, spiser stort set det samme som I andre og I spiser sammen. Hun kan få risretter, pastaretter - f.eks. lasagne, pasta med kødsovs, hun kan få frikadeller (kød eller fiskedeller), laks lavet i ovnen med lidt pesto, fiskefileter osv. Der gives fortsat både mos og mad i stykker, men maden tager udgangspunkt i familiemaden.
Suppleres evt. med en godnatgrød, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng, som nu :)
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Du skriver at din datter ikke umiddelbart er så god til at tygge ... jeg tvivler nu lidt på dette - simpelthen fordi hun jo er blevet ammet og ammet rigtig meget :) Børn der er blevet ammet har ofte en rigtig god kæbemuskulatur og vil have forholdsvis let ved at lære at tygge ... så spørgsmålet er om jeres datter ikke bare skal igang og have maden stillet foran sig og når mælkeindtaget så nedsættes så stiger lysten til at begynde at spise (og dermed tygge) også :)
Jeg håber at ovenstående plan hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske