Svar: Vil pludselig ikke sove - og hvad med sutten
24. september 2009
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Charlotte
I 2 års alderen begynder mange børn at blive bange for forskellige ting, det er en begyndende angst for små dyr og også angst for mørke. Derfor vil mange børn i denne alder vægre sig mod at skulle sove hvis det er mørkt og det hjælper ofte at give barnet en lille natlampe.
Af samme årsag har børn også rigtig meget behov for at vide at man er der, at døren står åben ud til gangen, at barnet kan høre en og ved det ikke er alene og kan komme ud, hvis det føler behov. Derfor vil 2 års alderen ofte være der, hvor barnet profiterer rigtig godt af at få en åben seng - det i sig selv, altså at vide at man kan komme ud til mor og far, hvis man har behov, kan gøre barnet tryg nok til at blive i sengen. Der er naturligvis også altid den risiko at barnet stiger ud af sengen igen og igen, men så må man jo vurdere netop det behov ...
Der er i hvert fald ingen tvivl om at børn i denne alder har rigtig meget behov for tryghed når de skal sove og det er vigtigt at prioritere dette. Du kan i første omgang vælge at læse en godnathistorie, melde ud hvor meget du læser "nu læser vi den her bog og så skal du sove" og så sætter du dig hos hende, læser stille og roligt, viser hende billederne i bogen osv. og når historie er færdig så siger du godnat og går.
For nogle børn er det nok at få din opmærksomhed i de 15 minutter du bruger på at læse og de lægger sig roligt til at sove derefter. For andre børn er det ikke nok og derfor må du her vurdere hvad der sker ...
Hvis Carolina er ked af det og har brug for at du sidder og holder hende i hånden og hun så fint lægger sig til at sove, så er det hendes behov lige nu og helt okay at give hende den tryghed. Hvis hun derimod begynder at lege, søger underholdning, prøver lidt grænser, så skal du naturligvis holde fast i at det ikke er legetid nu men sovetid.
Det er her ofte en rigtig god idé at vise hende, at der ikke sker noget spændende nu, I har en masse kedeligt arbejde, noget praktisk som skal laves og det behøver hun ikke være en del af. Jeg anbefaler derfor ofte at man stiller sig i nærheden, evt. ude foran døren, arbejder på computer, stryger tøj, lægger tøj sammen eller lignende - så hun kan se dig og høre dig.
Det giver dig mulighed for verbalt at betrygge og berolige "Mor er lige her, læg du dig ned skat", "mor står lige og stryger tøj, du skal putte nu, mor passer på dig" eller lignende. Det sender nogle signaler om at der ikke sker noget spændende og at du har ting du skal have lavet, samtidig med at du får hende beroliget og fortalt at hun roligt kan blive i sin seng.
Med hensyn til sutten, så tænker jeg at hun jo kun er 2 år og netop på grund af hendes udvikling lige nu har behov for sutten lidt ekstra. Lad være med at give den for meget opmærksomhed i øjeblikket. Prøv ikke at kræve for meget, ikke sige "store piger bruger ikke sut", for så påvirker du hendes selvværd negativt, så føler hun ikke at hun er god nok som hun er ... Prøv i stedet at motivere hende til at fjerne den, når det er relevant "vi skal lige lægge sutten her, når vi skal spise", "du skal lige tage sutten ud af munden, når du taler til mig" og lignenden, så hun bliver opmærksom på ikke at have den i munden hele tiden. Og så kan man jo håbe at hvis den er lagt et sted så glemmer hun den lidt og går igang med at lege uden at få den igen ... Stille og roligt får hun den så naturligt mindre og mindre og I kan stille flere krav :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske