Svar: Mad og søvn ...
25. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Bodil
Det er en stor dreng du har dig og han har naturligt behov for en del mælk og en del mad, når han vejer 10 kg :) MEN, det lyder ikke som om at han mangler mælk, - snarere tværtimod, så lyder det lidt som om at mælken fylder for meget og derfor spiser han ikke grød og mos ...
Det er en rigtig god idé at tilbyde små og hyppige måltider og da han er så stor som han er og drikker så meget mælk som han gør, så tænker jeg at du skal forsøge at give ham skemad 3 gange dagligt. Det behøver ikke være meget hver gang, det er fint kun at give ham ½ dl x 3 dagligt og så skal han have enten bryst eller flaske efterfølgende - ikke begge dele.
Som det er lige nu så får han nogle gange bryst og efter en time får han så 200ml på flaske og alt i alt når han op på 8-9 mælkemåltider på en dag - det er alt for meget. Så prøv at tænke på, at han skal starte med skemad, når han vågner af en lur og så skal han have mælk inden han puttes igen og kun en type mælk - altså amning fra et bryst eller en flaske.
Mit forslag til en dagplan ud fra dine tidspunkter ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, evt. med frugtmos som topping for at variere smagen - vand af kop.
Puttes til morgenlur, vågner og kører af sted for at aflevere storesøster.
Formiddag 10.00: Ammes, når I kommer hjem, leger lidt osv og I triller jeres tur hvor han sover en formiddagslur
Vågner og får ikke bryst men
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og du må meget gerne købe grøntsagsmos fra glas, vand af kop.
Puttes til middagslur kl. 13-13.30 som nu.
Eftermiddag 15.00-15.30: Vågner og ammes eller får en flaske - ikke begge dele
Aften 17.30-18: Tilbydes grøntsagsmos, med udgangspunkt i jeres mad eller grøntsagsmos fra glas, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20.00
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter måske til kl 05, hvor han så ammes igen. Nogle børn er dog 6 måneder inden de kan springe amningen midt nat over, men prøv ...
Som du kan se har jeg her forsøgt at skære ned i mælkeindtag og samtidig give plads mellem måltiderne, så han naturligt bør have appetit til begge dele :)
Min bekymring er ikke om din dreng får mælk nok, snarere at han får for meget ...
Jeg håber at planen giver dig en idé til hvordan du kommer videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske