Svar: Flaskenedtrapning og mad
25. september 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Det lyder som om at jeres dreng ikke er helt parat til at kunne undvære putteflasken endnu og jeg tænker at I skal prøve at se tiden lidt an den næste måned eller to - det kan godt tænkes at det her vil være lettere at skifte over til godnathistorie og 'bare' at sidde hos ham ...
Det er en rigtig god idé at nedtrappe mængden stille og roligt, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. Ellers handler det meget om at få skabt en substitut for flasken en ny måde at få trygheden og finde roen på. Det er altså ikke et spørgsmål om at give ham en kold tyrker, men derimod et spørgsmål om at vende ham til noget andet. Det kan være en bamse, en sutteklud eller lignende - noget som han også kan have med sig når han skal passes, sove sin middagslur osv. Og derfor er det en god idé at begynde med dette netop nu, da han så naturligt vil have lettere ved at slippe flasken i løbet af en måned eller to :)
Med hensyn til boglæsning, så kan I sagtens putte ham i sengen og sidde ved siden af ham og læse højt - han behøver ikke sidde på skødet, men må netop gerne falde til ro ved lyden af jeres stemme og jeres tilstedeværelse ...
Når I har fået skruet mængden af mælk ned til et niveau, hvor I mener han kan undvære, så er det en god idé at se på flaskesutterne - de skal jo på et tidspunkt skiftes, de bliver gamle og mørnede og skal smides ud. Tag ham med i denne proces, vis ham at den ikke dur og lad ham være med til at smide den i skraldespanden. "Det er slut med flasken, den er i stykker, dur ikke mere ...". Det er fuldstændig det samme, som når maden er spist op "slut der er ikke mere", når historien er læst færdig og bogen klappes sammen "så er den historie slut" - i gestikulerer med jeres hænder, signalerer slut og sådan er det også med flasken.
Når han så om aftenen søger sin flaske igen, så minder I ham om at den ikke dur mere. Viser ham den uden flaskesut, den virker ikke - og så sætter I det andet i stedet. Måske en kop mælk og kan han ikke lide dette, så en tår vand eller f.eks. en historie - hvad I nu synes - og så hans nye substitut, som han til den tid jo forhåbentlig er blevet glad for ...
Med hensyn til vokmad, så må han som udgangspunkt få det samme som jer også gerne karry, peanutbutter osv. så længe I kun krydrer det mildt ... MEN i forhold til mælk, så er det lidt specielt og Sundhedsstyrelsen skriver:
"Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
At I bruger lidt kokosmælk, soya osv. i madlavningen skader ikke jeres dreng og han må gerne få det via jeres madlavning - MEN, de alternative mælkeformer bør altså ikke gives i stedet for komælk - jeg nævner det bare fordi du skriver at han ikke er glad for at drikke mælk af kop :)
I forhold til mælk i grøden, så anbefales letmælk og det anbefales ikke at man bruger de fedtfattige produkter og så selv tilsætter ekstra fedt ... Kan du ikke spise havregrød med lidt letmælk, så kan I stadig spise det samme?
De fedtfattige produkter som minimælk, skummetmælk og kærnemælk anbefales først til børn omkring 3 års alderen ...
Der sker ikke noget ved at fortsætte med d-dråber, du må gerne bruge flasken op. Omkring 1½ års alderen kan han overgå til en multivitamintablet - det er dog vigtigt at du knuser den eller knækker den i kvarte så han ikke får den galt i halsen :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :) Dejligt at høre at det hele går så godt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske