Svar: Mellemmåltider og mælkeprodukter
25. september 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Din plan for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud, min eneste umiddelbare kommentar er, at det vil være rigtig godt at du kun giver grød 2 gange dagligt og lader resten af måltiderne være grøntsagsmos med kød eller fisk ... Dette for at sikre mere variation af fødevarer :)
Derudover vil du så småt kunne begynde at give din dreng lidt brød - det kan være små rugbrødshapsere som supplement til grøntsagsmos - det kan også være små stykker bolle med smør og ost eller lidt frugtmos og det vil være fint som mellemmåltid.
Du må gerne bruge lidt sødmælk i grød og i madlavning, ligesom du også kan give din dreng lidt tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt - MEN det er meget små mængder vi taler om, faktisk kun ½ dl. ... Når SST. skriver at man fra 6 måneders alderen kan tilbyde barnet lidt komælk og komælksprodukter, så er det ikke fordi man skal til at give dette, men fordi vi i DK vægter højt, at barnet spiser den samme mad som den øvrige familie.
Det betyder at hvis du laver kartoffelmos på sødmælk eller laver lidt sovs til maden og den er lavet med sødmælk så kan I alle spise det samme og barnets mad tager på den måde naturligt udgangspunkt i familiemaden.
Da din drengs mælkebehov bliver rigtig fint stillet via amningerne, så er der ikke noget i vejen for at du laver hans havregrød med lidt sødmælk, hvis du synes det er lettest. Men det er først efter 9 måneders alderen at det må begynde at udgøre en større del af han indtag og derfor først der, at han umiddelbart bør få en fuld portion tykmælk eller lignende.
Det er klart at hvis du bruger mme eller mm i grød og mos, så vil du naturligvis bedre kunne give ham en større portion tykmælk eller andet surmælksprodukt som mellemmåltid om eftermiddagen, end du vil kunne hvis du bruger sødmælk i maden.
Mellemmåltider til børn består ofte af frugt - det er både frugtmos og frisk frugt og bær i hånden. Det er som sagt også meget fint at give ham boller af forskellige slags og gode boller til børn kan f.eks. være havregrynsboller:
Opskriften kommer her:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Mellemmåltid kan også være lidt surmælksprodukt med frugtmos, banan, revne æbler eller lignende og så kan det for børn i 7 måneders alderen fortsat være en god idé at bruge lidt grød - det vil således være fint at din dreng får grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos til frokost og aften - ved siden af disse skemåltider kan han så få lidt frugt, bær, boller :)
Mellemmåltid kan faktisk også være en tallerken med forskelligt grønt - det kan være grøntsager som rodfrugter, gulerødder, spidskål, broccoli, majs, rød peber, avokado m.v.
Også ostestænger som han selv kan gnave kan give sammen med brød, grøntsager, frugt til et mellemmåltid.
Med hensyn til frugtmos kogt op med havregryn og rugmel - så kan du naturligvis også give din dreng dette - det er helt fint at blande netop frugt og gryn, du skal bare være opmærksom på mængden af det søde og variation over dagen.
Fødevarestyrelsen har netop udgivet en pjece henvendt til daginstitutioner (vuggestue og børnehave) og her kan du faktisk finde rigtig meget godt inspiration - både nu og til tiden frem - jeg sender dig et link - den hedder "Det fælles frokostmåltid".
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske