Svar: Græder sig i søvn - 2 mdr.
25. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Mor til den "sure" baby
Hvor må det være frustrerende at være jer - både forældre og barn. Det er så svært når børn er kede af det og det eneste man ønsker er at hjælpe og man så ikke kan finde ud af, hvad der er galt ... :(
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om jeres datter mon har det der hedder en sansemotorisk forstyrrelse eller sensorisk skyhed. Det er børn der har rigtig svært ved at modtage berøring og de almindelige kærtegn, hvor man stryger dem over kroppen, kysser dem eller bare det at give dem tøj på eller tage tøjet af dem - det virker voldsomt, næsten som om at det gør ondt på dem.
Det skyldes et umodent nervesystem, hvor barnet simpelthen ikke er i stand til at modtage og bearbejde de sanser barnet bruger og de stimuli som barnet udsættes for. Det ses især hos fortidligt fødte børn, men kan også ses hos større børn med andre symptomer. Man kan være umoden på mange punkter, nogle har problemer med balancen, andre med synet, nogle har problemer med smagsindtryk osv. og så er der altså også børn der har problemer med berøring - det der hedder det taktile system.
Jeg vil anbefale jer at I tager kontakt til en fysioterapeut eller ergoterapeut - måske er der ansat en i kommunen hvor I bor - spørg evt. jeres sundhedsplejerske om hun kan henvise jer - og få jeres datter vurderet rent sansemotorisk. Hvis der ikke er en i kommunen, så må I sandsynligvis søge privat hjælp og så skal I naturligvis selv betale .. :(
Jeg håber det vil hjælpe jer videre på vej, og jeg vil meget gerne have en tilbagemelding fra dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske