Svar: Kerner og nødder
25. september 2009
Alder:
10 mdr.
Kære bekymrede mor
Når man anbefaler at give børn brød med fibre men uden hele kerner, så er det fordi børnene skal sikres kostfibre. De er, som du skriver med til at holde maven igang og kostfibre får vi især fra frugt, grøntsager og fra kornprodukterne, især fra brød der er lavet af groft mel. Også havregryn indeholder kostfiber.
Kostfiber findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel og fuldkornshvedemel, og havregryn, er lavet af de hele kerner, der er blevet formalet eller valset, så skallens kostfiber kommer med. Brødet kan altså indeholde kostfiber, selvom man ikke kan se de hele kerner i brødet.
Mange rugbrød og grovbrød indeholder hele kerner, der ikke er knust eller formalet. Det kan være hele rug- eller hvedekerner, men det kan også for eksempel være solsikkekerner eller hørfrø. Det kan smage godt, men hvis man ikke tygger kernerne godt, kommer de hele ud i den anden ende. Derfor har små børn ingen glæde af de hele kerner, og får de for mange, giver det en meget løs afføring. Det kan altså være med til at holde maven igang, men hvis barnet ikke kan tygge sig igennem kernerne, så er der risiko for at barnet ikke optager næringen tilstrækkeligt fra dem.
Med nødder er det anderledes, her handler det om at de i facon kan give barnet problemer - især peanuts kan være farlige for børn. De kan sætte sig fast i luftrøret og hindre barnets vejrtrækning og dermed give iltmangel til hjernen - det er meget alvorligt, hvis et barn får en nød galt i halsen.
Det du har læst om nødder og kerner kan altså hænge sammen med risikoen for fejlsynkning, men også problemer med at tygge dem godt nok og få næringen fra dem.
Jeg håber dette hjælper dig lidt videre og nedsætter din bekymring bare lidt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske