Svar: Vil ikke lægges, 3½ mdr.
27. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Jeg er heller ikke tilhænger af 'Godnat og sov godt'. Jeg synes at der er nogle gode afsnit omkring putteritual og faste rutiner, men at børn skal græde sig i søvn, er efter min mening ikke hensigtsmæssig. Jeg mener at der altid er en grund til at barnet græder., men lige så forskellige vi alle er, lige så forskellige er meningerne omkring dette jo også.
Jeg tror det er vigtigt at I forsøger at at skabe et fast putteritual. Det kan være at give ham et bad, skifte ham over i nattøj, så han oplever at nu sker der et skift, amme ham, synge en sang, eller hvad I nu vil, og så prøve at putte ham i egen seng. Hvis han er helt ulykkelig over dette, så prøv at lægge dig med ham i jeres seng, når han skal sove om aftenen og lad han die hos dig der. Når han så er faldet godt i søvn, så kan du prøve at flytte ham til sin egen seng.
Put ham ind i dynen, så han stadig føler sig omsluttet, hvilket gier ham tryghed. Når han reagerer på at blive lagt for sig selv, så er det højst sandsynligt fordi han savner jeres varme og trygge favn. Prøv at lave 'det trygge' med dynen.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske