Svar: Søvn dag og nat - 6 mdr.
27. september 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
For det første vil jeg sige at det da lyder som om at din datter er ved at vægtstagnere lidt :) Da hun var 4 måneder vejede hun 10 kg og nu 6½ måned gammel vejer hun 10.8 kg - det lyder da rigtig fint, hun bliver ikke ved med at tage på i samme hast som tidligere ... :)
Du fortæller at din datter får 400ml mme dagligt og det lyder altså til at være meget lidt - da hun var 4 måneder fik hun det dobbelte - hvorfor har I skåret så meget ned? Jeg er helt overbevist om at din datter vågner om natten og drikker mælk fordi det er et reelt behov.
En plan for dagen til et 6-7 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Evt. flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden. Du kan også vælge at give flaske her i stedet for at sikre mælkeindtaget
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med lidt kogte grøntsager i hånden at gumle på, brødskorper eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne og sover til næste morgen tidlig.
At sove igennem i denne alder betyder at barnet sover mellem 5-7 timer uden at få mælk.
Med hensyn til tilbud om flasker og mælkebehov, så handler det ikke kun om at give jeres datter mælk men også om at hun skal have væske nok. Det er normalt at børn i 6-7 måneders alderen har et mælkebehov på 700-800ml mme dagligt + den mængde vand de kan drikke af en kop - da jeres datter er en fysisk stor pige har hun sandsynligvis brug for mere - derfor er det utrolig vigtigt at du øger hendes indtag af mme - det vil ganske givet give jer en bedre nattesøvn.
Med henblik på søvn om dagen, så er det ofte sådan at børn i denne alder kun har behov for to lure dagligt, så måske du har lidt for store forventninger her. Måske du putter hende for hurtigt?
Mit råd er at du starter med at sætte hende op i barnevognen, triller hende en tur og lader hende se på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Læg mærke til tidspunktet hvornår hun bliver træt og put hende så der. Samtidig skal hun så have et fast ritual, en sutteklud eller lignende som hun puttes med hver gang. Når du kender tidspunktet, har den samme gennemgående putteklud/ritual og din datter har fået mælk nok, så vil hun ganske givet godt kunne sove ...
Jeg håber at ovenstående plan for dagen og tanker hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske