Svar: Antal amninger og dagsrytme
27. september 2009
Alder:
8 mdr.
Kære mor til to
Planen for dagen ser rigtig fin og helt alderssvarende ud og der er masser af børn, der har behov for 4 amninger i døgnet, når de er 8 måneder gamle :)
Det gør ikke noget at din datter stadig får lov til at flekse sit søvnbehov, så længe hun sover godt og det lyder det som om at hun gør. Hun lyder til at have en rigtig god evne til at regulere sit behov selv og det er en sund og god evne at have. Så put du hende bare, når hun viser behov og tag hende op, når hun vågner og er klar til leg og hopla. Du behøver ikke trække hendes formiddagslur og kæmpe for at få et mellemmåltid i hende, hvis hun hellere vil sove, det er helt okay.
Hendes mad er fint og varieret, hun får både brød, kød, grøntsager, ris, pasta osv. (husk fisk - jeg går ud fra at hun også får det ...? :)). Hun får også mos og mad i stykker, hun mangler ikke noget. De fire amninger lyder ikke til at påvirke hendes madindtag, men lyder til at være et reelt behov lige nu.
Men du har naturligvis ret i at der skal skæres ned stille og roligt og du må prøve at vurdere hvad amning hun bedst kan undvære. Hvis hun sover fint igennem om aftenen og ikke vågner af sig selv omkring midnat, så kunne det være den amning du fjerner først - det ville jo være fantastisk hvis hun allerede kunne sove en nat igennem ... Det kan dog sagtens være for tidligt og så kan det være en god idé at fjerne amningen om dagen først - altså bibeholde aften, sen aften og tidlig morgen netop fordi det giver jer alle rolig søvn og samtidig plads til masser af mad om dagen.
I 10 måneders alderen kan man ofte skære ned til 2 amninger dagligt og igen er det forskelligt hvad der passer bedst. Nogle børn trives bedst med at få amning aften og sen aften og står så op og starter dagen med en grød, andre børn bliver ammet aften og så vågner de af sig selv meget tidlig morgen f.eks. kl. 04 og bliver ammet der og sover så igen til morgenstuden, som så starter med en grød ...
Men lige nu lyder det som om at I er rigtig godt på vej og planen ser som sagt rigtig fin ud! :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske