Svar: Bevidst om følelser?
29. maj 2004
Alder:
10 mdr.
Kære Claire
Børn på 9-12 mdr. vil kunne føle forventningens glæde og vil også kunne vise glæde ved ting, på samme måde, som de kan vise deres vrede eller frusration over ting. En måde at vise frustration er ved at slå og et barn vil ofte slå, når det verbalt ikke kan udtrykke sig nok.
Et barn på denne alder begynder også at kunne koncentrere sig mere om forskellige ting. F.eks. lære at klappe, vinke eller vise, hvor stort det er på opfordring. Det vil forstå at ting kan blive væk, hvis du f.eks. gemmer noget under et tæppe, så vil barnet kunne løfte tæppet og lede efter tingene.
Et barn i denne alder forstår altså meget og bliver bedre og bedre til at vise sine følelser. Hvorvidt et barn på den alder forstår et nej, afhænger af, hvad du mener med forstår, for et barn vil godt kunne forstå at det bliver forbudt noget og fjernet fra noget og dermed få en frustration over det, men det vil ikke kunne huske det og vil ikke forstå hvorfor det ikke må.
Det er ingen tvivl om at børn i den alder bruger deres charme og også til en vis grænse ved, hvordan de kan få opmærksomhed.
Hvis du gerne vil vide noget om hvad der rent fysiologisk sker med barnet, hjernens udvikling, etc. så vil jeg foreslå dig at læse bogen "Ka'selv, vil selv - men du må hjælpe mig" af grethe Kragh-Müller. Du finder den under min bogguide.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske