Svar: Problemer med putning dag og aften (indenfor)
28. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære E´s mor
Der sker rigtig meget med jeres dreng lige nu, netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig og man oplever ofte at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din dreng får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer ham inden han skal sove. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, lege med ham, skifte ham osv. og så amme fra modsatte bryst inden han skal sove igen. Næste gang han vågner, så ammer du fra den side, hvor han tog toppen sidst, sikrer dig at han spiser godt og effektivt der, skifter ham og tilbyder toppen fra modsatte side inden han igen skal sove.
Ved at tilbyde ham bryst fra begge sider imellem hver lur, så sikrer du for det første at han får mælk nok, derudover øger du din mælkemængde - netop hyppigheden af amning er vigtig for mælkedannelsen. Hvis du gør dette allerede, har gjort det længe og ikke oplever nogen effekt - eller hvis din dreng fortsat ikke tager helt nok på, så skulle I nok overveje supplement med flaske. Det kan godt være at jeres dreng er meget vågen og urolig fordi han har behov for mere mad ...
Når han skal sove, så er det helt naturligt at få bryst og de første måneder også at falde i søvn ved brystet. Med den alder han har nu, så vil det dog være rigtig fint at du prøver at putte ham inden han falder fuldstændig i søvn. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen, som du tror, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.
Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Han må meget gerne være svøbt, så han føler sig omsluttet som når han ligger i liften (som han stille og roligt skal ud af) og han må meget gerne blive puttet med en sut og en sutteklud.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Du kan evt. overveje om I skal købe nogle brio bed-rockers, så kan du vippe sengen lidt og give ham lidt vuggende bevægelser på den måde ...
Det er her rigtig vigtigt, som jeg også har nævnt for dig før, at du ikke triller eller vugger ham når han er stille. Det er kun hvis han begynder at klynke at du vugger lidt, holder pause, venter, ser hvad der sker, vugger lidt igen osv. så han netop lærer at overgive sig til søvnen uden denne afhængighed.
Han skal ikke ligge og græde, han kan naturligvis godt være lidt ked af det lige der hvor søvnen skal indfinde sig og han har svært ved at koble fra - men der er her tale om få minutters gråd og han græder ikke ulykkeligt. Er han ulykkelig, så skal han op, have mere mad, skiftes, trøstes - hvad der nu er galt og så må I prøve at putte igen, når han atter er faldet til ro.
En plan I kan arbejde hen imod kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning og sover videre
Morgen: Ammes ofte og vågner med en amning
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til 3. lur
Aften: Ammes, spiser hyppigt og tanker sig op til natten, puttes
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover igen
Du skal regne med 3 lure i løbet af dagen, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Alt efter hvor sent og hvor lang den 3. lur er, vil det påvirke tidspunktet for nattesøvnen. Det er ikke usædvanligt at børn i 3-4 måneders alderen sover 3 lur så sent at de naturligt går sent i seng. Mange børn sover ikke før kl. er mellem 21-23 i denne alder.
Der kommer mere rytme, når barnet begynder med skemad og naturligt bliver ældre - de fleste børn vil således omkring 6 måneders alderen ofte begynde at sove 2 lure i løbet af dagen og vil her ofte også gå i seng omkring kl. 20 - det kan I altså ikke regne med lige nu med den alder og den udvikling jeres dreng har og går igennem.
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, har fået lidt forklaring og ved hvad I kan forvente :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske