Svar: Hvordan får vi vores baby til at tage imod sutteflasken igen?
28. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Sebastians mor
Det sker at børn vælger den ægte vare og det kan godt tage tid at få barnet til at tage sutteflaske. Nogle gange går det uden problemer, andre gange så lykkes det faktisk ikke ...
Men du har naturligvis mulighed for at blive ved med at prøve og der er lidt forskelligt du kan forsøge :)
For det første så hjælper det ofte at malke ud og tilbyde ham modermælk på flasken, så er smagen noget han kender i forvejen og han skal kun forholde sig til at sutte på flasken.
For det andet så hjælper det ofte at far eller en anden giver flasken, da han ikke dufter af mælk og ikke forbindes med amning.
Det kan også have noget at sige hvad type flaskesut man bruger. Det er ofte en god idé at vælge en eftergivelig flaskesut - det laver f.eks. Pigeon og Tommy Teepee.
Så kan det betyde noget hvad type mme man vælger. De smager alle forskelligt og nogle mere surt end andre. Du kan derfor forsøge dig lidt frem med forskellige mærker, for at se om han bedre kan lide noget end noget andet. Du kan starte med at købe noget på brik, så er det knap så dyrt, hvis han ikke vil have det.
Det kan også nogle gange lykkes ved at søde mme med lidt sukker som så naturligt skal trappes ud igen. Du kan tilsætte 1 tsk. sukker i 100 ml mælk.
Så kan det hjælpe at give flasken når han sover eller der, hvor han er lige ved at vågne op af en lur. Han er naturligt tørstig efter at have sovet og hvis han stadig halvsover lidt så registrerer han ikke så tydeligt og vil derfor ofte lettere acceptere og ikke protestere helt så meget.
Og ellers så er det ofte et spørgsmål om at blive ved og ved og ved og ved ...
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke med projekt "tag flaske" :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske