Svar: Ændrede grådvaner om aftenen
28. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Jane
Mit umiddelbare bud vil være at jeres drengs søvn lige nu ændrer sig lidt - det ved man sådan rent søvnteoretisk at den gør i 3 måneders alderen. Jeres dreng er mere opmærksom på verden nu end han tidligere har været, han oplever mere, følger interesseret med i hvad der foregår omkring ham, han bruge sig selv mere bevidst fysisk og får lang flere stimuli end tidligere. Han registrere f.eks. også mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed osv.
Ud fra din beskrivelse, så lyder det som om at han bliver vækket af en drøm - ikke mareridt, men alligevel nogle oplevelser og han har rigtig svært ved at gå fra den ene søvnfase til den anden. Han spjætter med kroppen, hans mororefleks, faldrefleksen går igang - følelsen af at falde i et hul - han bliver bange, græder og vågner op og har tydeligt svært ved at falde til ro.
Han er for ked af det og urolig til at kunne lade sig trøste ved brystet, han bliver frustreret over sutten osv. simpelthen fordi han jo er smadder træt og skulle sove, men er blevet forstyrret i sin søvn og de ting du tilbyder forvirrer ham for meget. Men når han er faldet til ro, har fundet ud af at verden ikke er farlig, når hans indre kaos har lagt sig og han mærker roen i din favn, så kan han atter spise og tager fint fra brystet, og det hjælper ham så det sidste stykke til han igen kan falde i søvn og sove godt.
Der er nok ikke så meget at gøre ved det, det er en periode I skal igennem .. Du kan evt. forsøge med en lille smule kogt vand med sukker sammen med sutte. Sukkervand har ofte en god og beroligende effekt på små børn, det virker smertestillende og giver en ro. Du kan blande 1 tsk sukker i 100ml kog vand og give ham bare en lille smule på en ske sammen med sutten og se om det hjælper, så han hurtigere falder til ro.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske