Svar: Barnevogn vs seng
28. september 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Lea
Det er nu altid sådan nogle dejlige korte og præcise spørgsmål der kommer fra dig - tak for det :)
Frisk natur versus frihed ... Tja ... Har børn ikke brug for begge dele? Jeg ved godt at jeg måske kommer let om det ved at svare sådan, men jeg mener det faktisk.
Børn har godt af frisk luft og de mindste børn som ikke løber og leger ude flere timer om dagen, vil have godt af at sove ude - naturligvis hvis vejr og forhold tillader det. Der er jo også forskel på om man bor i et kvarter med masser af bil-os og forurenet luft eller om man bor på landet med fuglekvidder og måske duften af gylle ... :)
At sove ude er et dansk fænomen, det er ikke noget man gør andre steder - ej heller i de andre nordiske lande og der er ikke nogen dokumentation for at det hærder børn eller beskytter mod sygdomme eller lignende at sove ude. Dog, så ved vi jo at frisk luft er sundt og at det er vigtigt med et godt klima såvel inde som ude ...
Bevægemulighed, det skal barnet naturligvis også have - de har brug for at røre sig, de har brug for at bruge sig selv motorisk og motorisk stærke børn er populære børn! Jeg går ikke ind for at børn sover med sele indendøre - selen bruges i barnevognen som en sikkerhedsmæssig nødvendighed, men ikke i sengen.
Jeg mener ikke der sker spor ved at barnet ligger i sele i sin barnevogn og der ikke kan røre sig så meget - hvis det i øvrigt ligger uden sele indendøre og får lov til at tumle rundt på gulvet, som det har behov for.
Nå men ... igen ... :) Helt overordnet set har barnet brug for begge dele - både frisk luft og mulighed for at bevæge sig. Hvis man indendøre sørger for at have en sundt og gode indeklima, skifter sengetøj hver 14 dag og vasker det ved 60 grader, undgår polstrede møbler og tykke gulvtæpper i soverum, lufter godt ud 2-3 gange dagligt, slår dynerne til side og lader sengen køle af, når man er stået op, vasker dyne, pude, rullemadras 4-6 gange årligt og i det hele taget sørger for at gøre almindeligt grundigt rent - ja så er det ganske givet ligeså sundt for barnet at sove inden døre som udendøre og så giver det jo som du skriver mere bevægelsesfrihed.
Men børn der sover ude, sover ofte bedre ... :) Så en middagslur udenfor en gang imellem og de dage, hvor vejret ikke tillader det lade barnet sove inde - jeg er mest til en vekselvirkning :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske