Brev:
At holde rytmen
28. september 2009
Alder:
5 mdr.
At holde rytmen
Kære Helen
Jeg har nu i et par uger forsøgt at indføre en døgnrytme for vores skønne, snart 5 mdr. gamle datter, men hun bider ikke rigtig på krogen.
Årsagen til at jeg syntes at ’nu skulle det være’ var at hun, fra lige knap 4 mdrs-alderen, fik meget svært ved at falde i søvn og brokkede sig og blev ked af det, både om dagen og om aftenen, og selv om natten vågnede hun oftere og oftere og mente pludselig at der skulle leges og snakkes. Det endte med at vi sad med hende i favnen den halve nat for at få hende til at sove. Hun har ellers tidligere sovet rigtig fint om natten.
Jeg overvejede om hun mon sov for meget om dagen (hun tog på det tidspunkt som regel 3 lure af varierende længde, dog med en tendens til at de blev kortere og kortere) og havde behov for hjælp til at finde en god døgnrytme. Hendes forældre havde i hvert fald behov for at få noget af deres nattesøvn tilbage ;o)
Jeg forsøger som udgangspunkt dels at aktivere hende lidt længere tid ad gangen (ca. 3 timer) ift. hendes tidligere 2 timer. Herefter får hun sin mælk, en sang, og falder i søvn. Det virker som om hun nu har vænnet sig til at være vågen lidt længere tid ad gangen, og har nemmere ved at falde i søvn. Dels har jeg indført vælling før sengetid om aftenen for at være sikker på at hun er rigtig mæt, og det synes jeg også fungerer udmærket.
Hun er på ren mme (vi er gået over til 2’eren, er det ok?) og har altid spist godt. Jeg kan dog nu se en lille tendens til at hun drikker mindre mælk om dagen. Da hun var 4 mdr. begyndte vi med grød til frokost (ris el majs med div. frugtmos + mælk af kop) og mos til aften (halvt kartoffel og halvt grøntsag, indtil videre broccoli, blomkål, gulerod, squash og pastinak + vand af kop) og det går rigtig fint nu. Hun spiser som regel ca. ½ dl ved hvert måltid.
Så langt så godt.
Problemet er at hun stadig sover meget uroligt om natten, især sidste halvdel af natten. Hun skal have sutten rigtig mange gange i løbet af natten og har ofte svært ved at falde i søvn igen efter hun har fået sin flaske. Hun vågner 2-3 gange pr. nat af sult og får mælk. Om morgenen vågner hun ml kl. 5 og 8.30, selv om hun kommer i seng ml kl. 19 og 20 hver aften, hvilket gør det lidt svært at programlægge dagens lure og aktiviteter. Hvad kan jeg gøre for at indføre en fastere dagsrytme og en bedre nattesøvn? Er det realistisk at kunne det nu, eller er stadig for tidligt?
Vores putteritual er mælk (vælling om aftenen), sang mens hun vugges i favnen, og mens hun stadig kan registrere hvad der sker, kommer hun ned i seng el barnevogn med bamse og klud om hovedet.
Det skal også lige siges at hun i små 2 uger har haft en tør hoste, og jeg svinger mellem at blive bange for at det er kighoste, og så at tænke ’nej nej, det er bare kig-på-mig-hoste’. Iflg. lægen er det noget hendes immunsystem klarer selv, da hun hverken har været forkølet eller haft feber. Nu er hun dog begyndt at tage sig til venstre øre, også når hun ikke er træt, og hun virker lidt generet af det, men ikke som om hun har ondt. Er det noget der kan påvirke hendes søvn? Bør jeg ringe til lægen igen?
Mht. lure tager hun som regel 2 om dagen (og ind i mellem 3), en om formiddagen som varierer fra 45 min. til 2,5 time, og en om eftermiddagen som varierer fra 45 min. til 3 timer. Hvor lang tid mener du hun samlet kan sove om dagen, for at det ikke påvirker hendes nattesøvn? Kan jeg regulere på lurenes længde ved at vække hende, eller skal jeg hellere lade hende sove?
Vi leger, synger og tumler i hendes første vågne periode, altså om morgenen, og efter formiddagslur og grød tager vi ud med bæresele og barnevogn og ser på verden. Det betyder at hun som regel tager sin eftermiddagslur i barnevognen, og jeg tror at det gør luren længere end hvis vi havde været hjemme.
Jeg tror også at hun keder sig, selv om jeg tæsker rundt for at underholde hende. Hun kommer med en vildt enerverende, høj, misfornøjet lyd, der nærmest lyder som om hun presser – og den meningstilkendegivelse deler hun så ud af det meste af dagen – suk. Vi har et par gange været til babysvømning og det var hun helt vild med. Oven i købet var hun gladere og både mere aktiv og mere træt resten af dagen, så nu har jeg meldt os til et hold (kl. 11.30-12), og det bliver skønt at starte.
Men jeg kan jo ikke tage til svømning, rytmik, eller danse boogie-woogie hjemme i stuen hver dag – så hvornår holder det her op? Altså, hendes ’vågnen op til livet’ er jo fantastisk – men hvornår kan hun også underholde sig selv lidt? Og kan kedsomhed være årsag til dårlig nattesøvn?
Jeg håber jeg har fået alle relevante oplysninger med – det blev i hvert fald et langt brev… Glæder mig til at høre fra dig :o)
Med venlig hilsen
Tanja