Svar: 18 mdr.- intet sprog?
29. maj 2004
Alder:
18 mdr.
Som med alt andet, er der også store forskellige i børns sprogudvikling.
Fra 1-1½ års alderen bruger børn enstavelsesord og ord eler lyde kan godt betyde flere tid. F.eks. kan Ma, som du skriver godt medtyde både mad og 'jeg er sulten'.
Mellem 1½-2 års alderen begynder børn at gentage ord og kan bede om mad og drikke. De begynder at kæde ord sammen til korte sætninger. F.eks. 'se vovse', 'ikke mælk', 'far sko', 'mor gå' osv. og det begynder at spørge 'a-det' (hvad er det).
I alderen 2-2½ år begynder børnene at tale meget og i hele sætninger. Det burger stednavne som 'mig, jeg, du, han og hun'.
I alderen 2½-3 år taler barnet i sætninger med mindst tre ord og kan forstå en mere indviklet besked. Barnet siger f.eks. 'mor i byen', 'dukke ikke med', 'op til far', 'hun dum'. Man kan ikke forvente at alle ord udtales rigtig.
I 3-4 års alderen finpudser barnet sproget og får grammatikken mere rigtig.
I 4-5 års alderen er ordforrådet, forståelsesevne og udtryksevne forbedret betydeligt. De kender bogstaverne og kan skrive nogen af dem. Taler ikke længere babysprog.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske