Svar: Antal måltider pr dag og søvn?
29. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Kit
Det er umiddelbart en meget fin og helt alderssvarende plan for dagen du har. De fleste børn vil i 5 måneders alderen have behov for at sove 2 gange dagligt + en powernap og i 6 måneders alderen begynder de så at kunne trappe lidt ned og sover kun to lure dagligt ...
At din dreng har brug for en lille morgenlur hænger sandsynligvis sammen med at han nogle dage står forholdsvis tidligt op - hvis han står op allerede kl. 6-6.30, så vil han naturligt have behov for at sove lidt mere om dagen end hvis han sove til kl. 7-7.30 ...
Hvis han en dag sover lidt længere om morgenen og du med amning eller flaske i sengen kan strække ham lidt så I ikke står op før kl. 7, så vil det være helt fint at du forsøger at trække formiddagsluren lidt og arbejder på at han stille og roligt begynder at sove en lidt længere formiddagslur på måske 1 time i stedet for 2 lure af ½ times varighed.
Det vil være relevant at du begynder med 3 måltider skemad omkring 6 måneders alderen, men hvis du oplever at han allerede spiser rigtig godt af grød og mos nu, så sker der ikke spor ved at du forsøger med et 3. måltid nu. Det er langt bedre at han spiser f.eks. 1/2-3/4 dl. grød og mos 3 gange dagligt end 1½ dl. 2 x dagligt. De lidt mindre skemåltider levner bedre plads til mælken og så giver de også mulighed for større variation af fødevarer.
En plan for dagen kan så se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og forsøg at få ham til at sove lidt længere netop ved at putte lidt ekstra med ham der.
Morgen 7.30-8: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur herefter ml. 9.30-10, sover måske 1-1½ time på denne måde
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos, det er fint at variere lidt fra dag til dag, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 15.30-16: Ammes eller flaske
Powernapper 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og begynder nu at kunne sove fra midnat til næste morgen tidlig (nogle børn er dog 6 måneder inden de kan dette, men det lyder som om at det går ret godt hos jer :))
Det er meget normalt at børn i din drengs alder skifter søvnfase efter ca 30 minutter og det er rigtig fint at du står lidt på spring og prøver at lulle ham videre i søvnen. Det er vigtigt på den måde at vende ham til en rytme, med lidt længere lure og et naturligt behov for søvn.
Jeg håber at planen for dagen og mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske