Brev:
Søvn og sut - 7 mdr.
29. september 2009
Alder:
7 mdr.
Søvn og sut - 7 mdr.
Hej Helen
Jeg kan se du har travlt, men tillader mig nu alligevel at sende dig et spørgsmål, som i virkeligheden nok er ret almindeligt.
Som du kan se på tidligere breve, har vi en datter, som ikke altid er lige nem, men nu er jeg godt nok ved at få et føl. Hun sover SÅ dårligt.
Hun er 7 mdr. nu og vågner mellem 4-7 gange hver nat. Vi er begyndt på for 14 dage siden, at ligge hende i sin tremmeseng på værelset (der har hun sovet siden hun var 1 ½ md. pga. fars snorken) mellem 19.30- 20, for hun sover efterhånden kun 2 lurer om dagen og springer som regel den sene eftermiddagslur over, så hun er godt træt om aftenen og tidligere skulle jeg rende rundt med hende på armen indtil hun sov tungt, men nu har vi besluttet at hun må skrige, for ellers tager det aldrig en ende.
Det tager ca. 15-20 min. hver aften, hvor hun græder/skriger mens jeg sidder med hånden på hende og synger lidt eller fortæller hende, at jeg er der. Vi skifter lidt mellem tremmesengen og barnevognen alt afhængig af hvor hidsig hun bliver, for jeg kan vugge hende i barnevognen. Vi har en ret rutinemæssig hverdag, hvor hun vågner ved omkring 7-tiden, så får hun lidt grød eller yoghurt og vi leger i ca. 2 timer, så får hun en flaske og bliver puttet, så på de gode dage sover hun 2 timer.
Når hun så vågner får hun grød eller rugbrødshapser (dem er hun ikke så vild med endnu) og en tår vand. Så går vi en tur og så leger vi lidt inden far kommer hjem fra job, så skal hun som regel have en lille flaske ved 15-tiden og så sover hun ca. 45-60 min. og så sidder hun i sin stol ved køkkenet og leger lidt mens der bliver lavet mad, vasket op mv. og så prøver vi at give hende nogenlunde det samme mad som vi spiser ved spisebordet ved 18-tiden (hun virker meget kræsen).
Herefter kommer hun nogle aftener med ud og lufte hund eller også bliver hun puttet i bad og så læser vi en bog i sofaen og hun hygger lidt med far inden aftenflasken/vælling. Når hun falder i søvn kl. 20-20.30 sover hun til ca. kl. 22, og så vågner hun ellers ca. hver anden time hele natten og oftest er det fordi hun gerne vil have flasken i munden enten med kamillete, vand eller mad (hun bruger ikke sut selvom jeg prøver hver dag, hun brugte den i ca. 3 uger fra hun var ca. 2,5 mdr, men så begyndte tænderne og efter det laver hun brækfornemmelser når hun får den i munden) men hun er også begyndt at vende sig om på maven og så skriger hun ned i madrassen, så må jeg lige tage hende op på armen et par minutter så hun falder til ro igen.
Her på det sidste er hun begyndt at vågne op ved 03.30-4-tiden og er meget urolig og jeg kan næsten ikke gøre noget for at hun slapper af, så det ender med at jeg, når farmand er taget på job kl. 05.00, må tage hende med ind i vores seng, så hun kan lege mens jeg ligger og slapper af under dynen, for jeg er begyndt at få det lidt dårligt om natten når jeg skal op så tit.
Vi har haft en kranio sakral terapeut til at kigge på hende, men vi synes ikke det har haft nogen effekt. Terapeuten sagde, at hun havde lidt skæve hofter og spændinger i nakken og en meget meget dyb gane.
Vi føler ikke rigtig herhjemme at der er så meget overskud til at være en familie, der hygger sig sammen men vi overlever bare lige nu og glæder os til bedre tider (ikke fordi vi ikke nyder at være sammen med vores datter, for hun er en charmetrold især når hun er veludhvilet).
Det skal siges, at jeg har købt bogen "sov igennem uden gråd" men jeg synes ikke, jeg kan lave flere godnatritualer.
Er der overhovedet noget at stille op eller må vi bare bide i det sure æble og satse på at hun en dag får en bedre rytme?
Hilsen
Os