Svar: Søvn og sut - 7 mdr.
29. september 2009
Alder:
7 mdr.
Hej
Jeg vil lige starte med at sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til en pige på 7 måneder. Det lyder nemlig som om at din datter måske vågner om natten, fordi hun har behov for lidt mere mad og lidt mere at drikke - dagen igennem - og fordi hendes sidste lur ligger meget sent på dagen ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, evt. små stykker bolle at tygge lidt på
Puttes til formiddagslur uden flaske, sover måske 45-60 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres nu med små rugbrødhapsere med lidt smør eller anden smørbar pålæg (det kan jeg se at du er begyndt på), vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30, sover her et par timer.
Eftermiddag 16: Tilbydes en portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop. Kan også tilbydes en lille flaske mme her, hvis du skønner at hun har brug for denne ekstra væske for ikke at søge det om natten.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes kogte grøntsager, brød osv. i hånden. Der skal stadig være mos og derudover også mad med mere "bid i". Udgangspunktet kan fint være jeres mad, du må dog også gerne give hende mos fra glas og kombinere dette med hjemmelavet med, hvis det giver større succes :) Vand af kop.
Suppleres evt. med lidt grød eller frugtmos med mælk, hvis hun ikke har spist særlig meget aftensmad
Flaske og puttes til natten 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
MEN, hun kan dog stadig sagtens vågne op, have brug for hjælp til at komme videre i søvnen, behov for stillingsskift osv. og det er helt normalt og hører til alderen ...
Det er absolut ikke dårligt at hun ikke bruger sut i denne forbindelse, snarere tværtimod. Det er vigtigt at du ikke får givet hende en vane med kun at kunne sove med sutten i munden, så her behøver du ikke presse ekstra på.
Det er som du er opmærksom på vigtigt at hun falder i søvn der, hvor hun skal sove og det er også vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men lige registrere hvor hun ligger og føler sig tryg ved at sove der. Det er dog også rigtig vigtigt at hun forbinder det at skulle sove og være i sin seng med noget rart og dejligt og jeg synes det lyder som om at hun er meget ked af det ... :(
Jeg tænker derfor om hun måske kunne have glæde af at du eller far giver hende flasken i sengen, så hun falder til ro og bliver afslappet der og ikke midt i det hele flyttes til sengen for at sove. Hun kan jo stadig godt lige misse med øjnene, se hvor hun er og falde i søvn uden flasken ...
Det er en god idé at træne uafhængigheden af flasken ved at fjerne den inden formiddagslur og sætte et mellemmåltid i stedet. Det er normalt flaskerne om dagen der forsvinder først og så bibeholdes i stedet flaske aften, sen aften og tidlig morgen. På den måde får hun også bedre plads til anden og mere sufficient mad i maven og væskebehovet dækkes så i ydertidspunkterne, hvor flasken naturligt ofte også vil bidrage til en bedre søvn.
Jeg siger det mere for at forklare at det er naturligt at din datter har behov for mælk på disse tidspunkter :)
I forhold til at putte på skift i barnevogn og i seng og din datters behov for at blive vugget, så kan du købe f.eks. Brio bed-rockers som du kan komme på tremmesengens ben. På den måde kan du godt vugge hende lidt imens hun ligger i sin seng og stadig berolige hende der hvor du ønsker hun skal sove og uden at du behøver putte hende i barnevognen om natten.
Det er dog vigtigt at du vugger med omtanke - det er en god idé at du vugger lidt, holder pause, lytter, klynker hun så vugger du lidt igen, holder pause osv. Så hun ikke bare konsekvent vugges hele tiden men netop får pauser ind imellem og lære at falde i søvn uden afhængigheden at blive vugget.
Din datter har naturligt en stor motorisk uro og det er normalt at hun om natten får sig lagt i stilling hun endnu ikke mestrer at komme væk fra. Derfor er det normalt at du nogle gange må hjælpe hende med at blive lagt rigtigt igen, atter få dynen om sig osv. for at hun kan sove videre. Det ændrer sig i takt med at hun bliver bedre til at mobilisere sig selv :)
Jeg håber at du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske