Brev:
Sove om aftenen - 10 mdr.
29. september 2009
Alder:
10 mdr.
Sove om aftenen - 10 mdr.
Hej Helen.
Nu har jeg været inde og læse mange af dine gode råd til andre forældre, og nu har jeg selv brug for hjælp.
Vi har en søn på 10 måneder, som er meget svær at få til at sove om aftenen. Du får lige en typisk dag hos os så du bedre kan se problemet måske.
Han vågner typisk omkring kl. 6.-6.30. så står vi op. omkring 7 får han en portion havregrød og sødmælk af kop. så leger vi lidt. og så får han en halv bolle omkring kl. 8.30. et sted mellem 9- 9.30 kommer han ud og sover i hans barnevogn, som vi indtil i søndags altid har gået med for at få ham til at sove (han græder meget, ligger ikke bare og snakker) men så blev vi enige om at prøve at lade være med at gå med ham, og det tog ham kun et par gange at finde ud af at sove selv. så det er jo dejligt at det er lykkedes nu. Så kan han sagtens sove i 2 timer til 2 1/2 time.
Når han så vågner omkring kl. 11.30 får han frokost. rugbrød med forskelligt pålæg og noget friskt frugt. og vand af kop. omkring kl. 14.30 kommer han ud og sover igen. her sover han typisk 1 1/2 time. så får han noget frugtmos eller grød eller frisk frugt når han vågner. omkring kl. 17.30 - 18.00 får han aftensmad. det vi også spiser. nogle gange spiser han meget, andre gange ikke så meget. så viser han at han er træt omkring kl 18.30 men trækker ham lige til omkring kl. 19. hvor det hele begynder.
Vi går ind og gir ham ren ble, nattøj på og børster tænder. så ammer jeg ham inde på værelset. han vil kun ammes, vil hverken ta flaske og vil heller ikke bruge sut. så ligger jeg ham i sengen når han er blevet ammet. han er vågen her. og så begynder han bare at græde meget. jeg prøver at vugge sengen og nusse ham i panden. og vi har også prøvet at gå ud og komme ind igen, men han græder bare rigtig hjerteskærende.
Så efter måske en halv time ender vi med at ta ham op selvom han er dødtræt. og sådan kan vi fortsætte nogle gange. og jeg ender også tit med at amme mange gange på en aften, selvom jeg beslutter mig for det kun skal være en gang. men når han er så ulykkelig er det det eneste der får ham til at falde til ro. når kl. så typisk blir alt imellem 20.30 og 21.30 er han så træt at han falder i søvn i sengen ved at vi nusser ham eller vugger sengen. det tar rigtig hårdt på os begge to at han er så ulykkelig om aften. om natten vågner han et par gange, hvor jeg nusser ham og så falder han i søvn af det.
Jeg er stoppet med at amme om natten for nogle dage siden, og det går egentlig meget godt med det. Vi håber virkelig du kan hjælpe os da vi er hel brugt op nu.
Med venlig hilsen
Betina