Svar: Sove om aftenen - 10 mdr.
29. september 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Betina
Tak for dit brev og din fine beskrivelse :)
Det ser ud som om at din dreng har en ret fin rytme og at dagen forløber rigtig fint og alderssvarende. Han sover dog en forholdsvis lang formiddagslur hvorfor hans middagslur ligger meget sent - ofte sover han ikke middagslur før 14.30-15 og her sover han så ofte 1½ time ... Det er helt i orden at sove på denne måde, men når han har en søvnfase der ligger meget sent, så vil han naturligt også sove lidt senere om aftenen og det er måske her jeres problem ligger.
Han er træt efter en lang dag, fyldt rigtig godt op med indtryk osv. men alligevel ikke træt nok til at sove ... Så måske ville det hjælpe dig at putte ham lidt senere, eller alternativt forsøge at ændre hans rytme, så han sover en kortere formiddagslur og så en længere middagslur der så ligger lidt tidligere end tilfældet er lige nu.
Jeg tænker at han måske kunne nøjes med at sove 45-60 minutter om formiddagen mellem kl. 10-11 og så kunne han sove en længere middagslur fra kl. 13.30-16 i stedet. På den måde ville han måske ikke blive helt så træt om aftenen og ville være lettere at få i seng omkring kl. 20, som du har et ønske om.
Man kan naturligvis altid diskutere hvorvidt man skal vække børn eller ej og det afhænger jo helt af hvordan barnet har det bedst - men bestemt også af hvordan det fungerer for familien og nogle gange må man ændre lidt på barnets rytme, for at få hverdagen til at hænge bedre sammen.
Derudover tænker jeg også at jeres dreng jo har en alder nu, hvor han naturligt er mere kontaktsøgende og har behov for jer lidt mere, når han skal sove om aftenen. Han kravler sandsynligvis, bevæger sig mere og mere væk fra jer, øver sig i adskillelse og netop både den motoriske og den mentale udvikling spiller ind her. Det er svært at lade roen falde over sig og det er svært at sige godnat til dagen og alle dens oplevelser når man skal sove. Det er også rigtig svært for ham at forholde sig til at I er der, når han ikke kan se jer - han forstår det ikke og derfor græder han, hvis I forsøger at gå fra ham ...
Derfor er det vigtigt at du lige nu prioriterer at sidde lidt med ham om aftenen, giver ham masser af fysisk kontakt og nærhed, ammer ham som du plejer osv. og stille og roligt derefter flytter ham til egen seng. Du skal fortsat sidde hos ham, holde ham i hånden eller hvad han nu har behov for. Lige nu lyder det som om at han er inde i en periode, hvor I ikke skal forsøge at gå fra ham ...
Du skriver at du er stoppet med at amme ham om natten og det kan sådan set være fint nok for han har brug for ca 2 amninger i døgnet. Men du skal være opmærksom på at de to amninger ofte ligger aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen og at det således er amningen om dagen der forsvinder først. Du kan forvente at han sover uden bryst fra ca kl. 24 til næste morgen tidlig kl. 7, hvor dagen starter med grød eller at han sover med amning kl. 20 og til næste morgen kl. 04, hvor han så ammes igen ...
Bare så du har lidt at gå ud fra og har realistiske forventninger, det er jo også vigtigt :)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske